Slapen? Pas na Amsterdam Dance Event

De stad barst straks weer uit zijn voegen van de dance. Voor dj’s, managers en bookers is het de drukste week van het jaar.

Foto’s Jelmer de Haas

De 26-jarige Florian Picasso heeft in elk geval één voordeel boven de zoveelste jonge dj die op zijn zolderkamer zit te mixen: zijn achternaam. Florian is de achterkleinzoon van kunstenaar Pablo Picasso. Als Vietnamese wees werd hij geadopteerd door de creatieve familie Picasso. Hij groeide op in Cannes, waar hij zich van kleins af aan bezig hield met muziek. Vorig jaar brak hij door met de stevig door electro beïnvloede househit Want It Back (Origami) en Final Call, dat uitkwam op het label van dj Nicky Romero.

„Florian is een rising star met een verhaal. Hij is goed op de hoogte van het Picasso-erfgoed, dat moet interessant zijn voor journalisten”, meent zijn pr-manager José Woldring. Komende week op het Amsterdam Dance Event organiseert ze voor Florian een borrel met invloedrijke mensen uit ‘de industrie’. „Hij is nog te klein om een eigen feest te geven, al draait hij wel met Martin Garrix mee. Een club afhuren waar weinig mensen komen opdagen is niet wat we nu willen. Ook is het voor hem belangrijk ervaring op te doen met interviews en journalisten. Als een soort nanny wil ik dat dit soort jongens hier op hun gemak zijn.” Woldring zorgt er ook voor dat Picasso op gastenlijsten staat van voor hem interessante feesten. „Daar kan hij netwerken, en andere artiesten ontmoeten om mee samen te werken.”

ADE is in aantocht

Het Amsterdam Dance Event (ADE) is in aantocht. Van aanstaande woensdag tot zondag stikt het in Amsterdam van de dancefeesten en bijeenkomsten waar de dance-industrie wordt gepresenteerd, geanalyseerd en verhandeld. Grote electronic dance music acts (‘EDM’) als Martin Garrix, Hardwell en David Guetta trekken de massa aan met spektakelshows in de Ziggo Dome, RAI, de HMH en de Arena. Met hun muziek promoten ze nieuw talent, zoals Florian Picasso die met Garrix meekomt.

Aan de andere kant van het spectrum zijn er dan weer veel kleinere clublocaties als De School en De Marktkantine waar de meer underground dancescene zich van zijn beste kant laat zien. Nieuwe Amsterdamse clubs als Shelter (onder de A’DAM toren die dit jaar een grote rol speelt) en Club Claire hebben op ADE hun openingen.

ADE is vijf dagen lang de grootste conferentie voor elektronische muziek wereldwijd. Er zijn meer elektronische muziekfestivals, zoals de Miami Music Week in maart, maar nergens verdringen zich zoveel nieuwe dj’s, programmeurs en clubnights tussen gevestigde namen. Het festival is op te splitsen in twee delen: overdag de conferenties, ’s avonds de feesten. Interessante business dus voor de dj’s, promotors, labels, clubeigenaren en boekingskantoren. De Nederlandse dance ligt te glanzen in de etalage, ondanks dat de populariteit van EDM intussen wat afneemt.

2.200 artiesten

Maar hoe zien die dagen er voor insiders precies uit? Richard Zijlma weet met een blik op de agenda dat zijn ADE, zijn achttiende als festivaldirecteur, wederom „larger than life” is. „2.200 artiesten. Je mist meer dan dat je erbij kunt zijn.” Hij verwacht 275.000 bezoekers over vijf dagen. Zelf ziet hij onder meer uit naar het operaproject: Before Present van De Nationale Opera en ADE op de NDSM-werf. Daar op de werf is voor het eerst dit jaar ook een grote muziekcamping: ADE Sleep/Over met een eigen programma.

Voor José Woldring is de ADE-week een ware snelkookpan. Zes jaar geleden begon ze als freelancer, drie jaar later nam ze haar eerste personeel aan. Nu vertegenwoordigt ze met haar Amsterdamse pr-bedrijf The Media Nanny (18 werknemers) wereldwijd tal van dj’s die zich deze ADE allemaal zo gunstig mogelijk moeten presenteren. Namen als Martin Garrix, David Guetta, Hardwell, Disclosure en Oliver Heldens hebben allemaal hun eigen pr-manager.

„Woensdag is voor mij Martin Garrix-dag.” Woldring heeft Garrix, die twee feesten in de RAI geeft, al jaren onder haar hoede. „Als een soort broer en zus spreken we elkaar dagelijks. Ik ben er vanaf het begin al bij, en weet precies wat hij relaxed vindt en wat niet. Eén blik is genoeg.” Aan het succes van Garrix is goed te zien hoe belangrijk ADE kan zijn. Een paar jaar geleden liep een toen piepjonge Martin Garrix rond met zijn iPod en stak hij iedereen op feestjes de dopjes in de oren – of ze naar zijn muziek wilden luisteren. Nu is hij – op zijn twintigste – een van de hoofdacts. „We hebben ADE als een belangrijk platform voor hem ingezet. Met zijn jonge leeftijd trok hij voortdurend de aandacht, en ging het dus hard.” Volgende week geeft Garrix een masterclass aan kinderen, staat hij pers te woord, geeft een ‘vriendendiner’ en geeft een label-borrel.

Op kantoor houdt Woldring tijdens ADE verder persdagen met al hun artiesten („ideaal om niet met die jongens door de hele stad te hoeven rennen.”) Daarna host haar bureau een borrel en diner in de A’dam Toren. Als Garrix zijn shows geeft in de RAI is ze erbij. Zaterdag heeft ze haar eerste persdag met de net bij haar aangesloten superster David Guetta, die ’s avonds optreedt in de Arena. En zo gaat het maar door.

De drukste week van het jaar

1310CULADEDEF05

In de nachten zoveel mogelijk je eigen artiesten zien en horen, dat probeert ook bookingsagent Niels Modderkolk van Meanwhile. ADE is ook zijn drukste werkweek van het jaar. „We leven hier vanaf februari al naartoe.” Hij heeft dagenlang, „om het uur” afspraken met club- en festivalpromotors uit binnen- en buitenland. Ook bezoekt hij special events en organiseert zijn kantoor eigen feesten. „De grootste uitdaging voor mij is om nog ergens tussendoor te slapen.”

Van supercommercieel tot underground, ADE wil de stand van zaken van de sector te laten zien, met gevestigde en nieuwe namen. Er zijn grote uitersten: zo laat de jaarlijkse bekendmaking van beste dj ter wereld, een mediagenieke populariteitspeiling van het Britse EDM-tijdschrift DJ Mag, de meer edgy dancescene weer volledig koud.

Dat de met veel vuurwerk gepaarde uitreiking en de grote stadionshows met de top-dj’s mogen rekenen op veel media-aandacht is een feit. Maar het trekt de beeldvorming over ADE altijd uit balans, zegt festivaldirecteur Zijlma. „We zien dat het aantal bezoekers voor de vele andere zalen en clubs nog altijd veel groter is. Ons doel is nadrukkelijk alle aspecten van elektronische muziek te presenteren. Een locatie als De Melkweg gaat van house en techno tot pioniers als Philip Glass die daar met Laurie Anderson optreedt. Daar zijn aan het einde van de week ook rustig 40.000 bezoekers geweest.”