Pionieren met elektrische vrachtauto’s

Marie-Jose Baartmans en haar broer Jeroen zijn pioniers in elektrisch aangedreven vrachtwagens. Onder de naam Breytner geven ze opdracht tot het verwijderen van nieuwe dieselmotoren en laten daar accu’s voor in de plaats zetten met een radius van zo’n 240 kilometer.

Broer en zus zijn geen onbekenden in de logistieke wereld. Eerder stonden ze aan het roer van hun familiebedrijf, tot ze dat in 2005 verkochten. Tien jaar later besloten ze opnieuw met elkaar te gaan ondernemen. Weer in de logistiek, en opnieuw in de regio Rijnmond. Breytner was geboren.

De vrachtauto’s zijn volledig elektrisch aangedreven. De benodigde stroom voor de accu’s wordt opgewekt met zonnepanelen.

Baartmans: „Het kan gewoon en toch gebeurt het amper. We zijn de eerste distributeur van elektrische vrachtwagenmotoren in Nederland.”

Het ombouwen van de vrachtwagens is een omslachtige en prijzige procedure. Baartmans: „Daarom moesten we op zoek naar een bedrijfsmodel waarmee we toch waarde konden toevoegen. Wij werken nu voor distributeurs die meubels vervoeren naar de binnensteden. Zij vervoeren die in een wissellaadbak tot aan de rand van de stad. De bak zetten wij dan over op onze elektrische wagen en zo brengen we de meubels bij de mensen thuis. De bijrijder is zo alleen nodig in de binnenstad om de meubels te sjouwen, en niet op de snelweg. De daling van de loonkosten komt dan ten goede aan de duurdere elektrische stadsdistributie.”

Inmiddels melden zich volgens haar ook ondernemers die bereid zijn meer te betalen voor vervoer om zo hun (zelfopgelegde) doelstellingen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te kunnen halen. Of om überhaupt te kunnen leveren. Want op de ’s-Gravendijkwal zijn alleen elektrische vrachtauto’s toegelaten omdat zij geen fijnstof uitstoten. Andere vrachtauto’s mogen daar niet komen.

De gemeente Rotterdam subsidieert de accu’s van Breytner, banken zijn nog huiverig om er geld in te steken. Maar Baartmans is ervan overtuigd dat elektrische distributie straks een werkend verdienmodel heeft. „Nog twee vrachtauto’s en dit bedrijf is opzichzelfstaand.”