Hogere prijzen houden omzet Unilever op peil

Ongunstige wisselkoerseffecten pakten negatief uit voor de omzet, maar Unilever ving dat op door de prijzen te verhogen.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Na twee kwartalen waarin de omzet daalde, heeft levensmiddelengigant Unilever zijn inkomsten vorig kwartaal min of meer op peil weten te houden. Die ontwikkeling is overigens vooral het gevolg van het duurder maken van producten, zo is te lezen in de derdekwartaalcijfers die het Brits-Nederlandse concern donderdag voorbeurs publiceerde.

Unilever verkocht tussen juli en september voor 13,4 miljard euro aan producten, een daling van 0,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De multinational heeft de laatste jaren veel last van ongunstige wisselkoerseffecten. Doordat sommige valuta dalen in waarde houdt het bedrijf minder geld over zodra de omzet uit die regio’s wordt omgerekend naar euro’s.

De ongunstige koersen van munteenheden in met name Zuid-Amerika en Europa kostte Unilever naar eigen zeggen 3,4 procent aan omzet. Door de prijzen van goederen met 3,6 procent te verhogen wist de fabrikant van onder meer Dove, Knorr en Blue Band de resultaten toch op peil te houden. Over het eerste halfjaar daalde de omzet nog met 2,6 procent.

‘Markten blijven instabiel’

Ondanks de getoonde “veerkracht” is topman Paul Polman in een toelichting voorzichtig over de vooruitzichten:

“Aangezien onze markten slap en instabiel blijven, moeten we ons bedrijf in hoog tempo blijven ombouwen. […] Deze maatregelen zorgen dat we op koers blijven voor opnieuw een jaar met groeiende volumes, stijgende operationele winstmarges en een sterke kasstroom.”

Over hoeveel winst Unilever in het derde kwartaal heeft behaald, deed het bedrijf geen uitspraken.