Files onvermijdelijk door afzetting Merwedebrug

Agenten moeten voorkomen dat vrachtverkeer over de verzwakte brug rijdt. Dat kan nog maanden duren.

De Merwedebrug. Foto Arie Kievit / ANP

De problemen met de Merwedebrug bij Gorinchem hebben donderdagochtend tot grote problemen geleid op en rond de A27. Op verschillende plekken liep het verkeer volgens de verkeersdiensten tot twee uur vertraging op. De files worden mede veroorzaakt door de strenge controles op de brug, waar geen vrachtverkeer meer overheen mag vanwege slijtage aan de constructie.

Voertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kilo mogen geen gebruik meer maken van de brug. Om te voorkomen dat chauffeurs die de borden niet gezien hebben of negeren, hebben de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in beide richtingen een rijbaan afgesloten en daar controleurs neergezet die de wagens van de weg af kunnen leiden. Volgens de politie is dat de enige manier om dat veilig te doen, maar het leidt wel tot lange files, zegt Wijnand Zwaan van de ANWB:

“Ze lossen uiteindelijk wel op, maar je ziet dat je een dubbele ochtend- en avondspits hebt. Die duren veel langer daar. De Merwedebrug staat in de top drie van fileknelpunten. Als je het aantal rijbanen met de helft reduceert, wordt het nog een groter knelpunt.”

Schade

De brug werd afgesloten omdat bij een inspectie bleek dat de 55 jaar oude constructie de last van zwaar vrachtverkeer niet meer aankan. In de draagbalken zitten haarscheurtjes. Vrachtwagenchauffeurs moeten daarom ook zonder files zo’n veertig minuten omrijden. Voor transportbedrijven in de omgeving levert dit een flinke kostenpost op. Die loopt nog verder op doordat het ook op het onderliggende wegennet vastloopt door omrijders.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Volgens Patrick Potgraven van de VID is vertraging onvermijdelijk:

“Ons bestand aan kunstwerken, dat zijn in het verkeer objecten als een viaduct of een brug, is voor een groot deel in de jaren 50 en 60 gerealiseerd. Die hebben een bepaalde levensduur. Je ziet dat veel van die kunstwerken nu zo’n zestig jaar oud zijn. Bovendien worden ze zwaarder belast dan ten tijde van de bouw werd verwacht.”

Zowel acute problemen zoals bij de Merwedebrug als onderhoudswerkzaamheden leiden nu eenmaal tot files, zegt Potgraven:

“Als er zo een door de brug heen zakt is het weer niet goed. Dan had je die twee uur vertraging wel moeten accepteren.”

Reparatie

Rijkswaterstaat zegt aan reparatie van de brug te werken, maar waarschuwt dat die nog twee maanden op zich zou kunnen laten wachten. Wijnand Zwaan denkt dat de politie moet nadenken over manieren om te voorkomen dat al die tijd een rijbaan dicht moet:

“Het gaat ook om de manier van controleren. Men heeft besloten een rijstrook af te sluiten maar het is de vraag of je dat op deze manier moet blijven uitvoeren, die twee maanden. Het zijn die politiewagens die op die rijstrook staan.”

Potgraven verwacht dat die oplossing later pas tot de mogelijkheden zal behoren:

“Dinsdag stond er nog niet eens een bord. [...] Men is nu Engelstalige teksten aan het plaatsen. Je zal zien dat de omleidingsroutes straks beter zullen worden aangegeven. Maar het duurt een paar dagen voordat het allemaal op straat staat. Ik verwacht niet dat het nodig zal zijn om twee maanden een rijstrook af te sluiten.”

De politie laat weten dat de wegafsluiting zo lang blijft als nodig is. “Een ander alternatief is er niet.”