Dichte brug is ‘een drama’ voor truckers

Merwedebrug

Klein en groter leed bij de Merwedebrug, die dichtslibt nu vrachtverkeer geweerd wordt. „Mijn vader is nu veel te laat voor het avondeten.”

Foto Jeroen Jumelet/ANP

Er zijn mensen die ander werk zoeken om niet elke dag voor de Merwedebrug bij Gorinchem stil te staan. De files zijn er chronisch. De brug is domweg niet breed genoeg voor deze drukke verbinding tussen Zuid-Holland en Brabant.

Toch kan het nog erger. Deze week zijn de files op de snelweg A27 tussen Utrecht en Breda veel langer geworden, nu de politie het aantal rijstroken heeft gereduceerd van twee naar één. Dit om te controleren of vrachtwagens van 3,5 ton of zwaarder niet over de brug rijden, een verbod dat werd afgekondigd nadat was gebleken dat de stalen draagbalken mogelijk „tekenen van overbelasting vertonen”, aldus Rijkswaterstaat.

De gevolgen zijn ingrijpend. Om te beginnen moeten de vrachtwagens omrijden, via bruggen bij Dordrecht of Zaltbommel. Deze alternatieve route, via de snelwegen A2 en A59, is ongeveer vijftig kilometer langer. „Een drama”, zeggen ze bij Swijnenburg Transport uit Werkendam, even ten zuiden van de brug. Hun grootste klant zit in Gorinchem, en om dat nog te bereiken moeten de chauffeurs nu ongeveer twee uur omrijden. „En dat terwijl ze volgens de rijtijdenwet maar tien uur achtereen mogen rijden”, zegt eigenaar Henk Swijnenburg. Ter beperking van de schade, die hij raamt op 50.000 euro, stalt hij zijn vrachtwagens nu in Gorinchem. Daar rijden zijn chauffeurs nu in hun eigen auto naartoe, of in een gehuurd busje, om daar achter het stuur te kruipen. „Je moet creatief zijn”, zegt Swijnenburg. Rijkswaterstaat had kennelijk „geen andere keus” dan vrachtwagens van de brug te weren. „Maar waarom hebben ze die scheurtjes niet eerder ontdekt?”

Financiële tegenvallers

Ook bussen mogen er voorlopig niet meer rijden. Busmaatschappijen laten hun bussen omrijden, hebben hun bussen vervangen door busjes die wél over de brug mogen rijden en huren touringcarbedrijven in.

Eigenaar Ad Valk van wegrestaurant Napoleon in Hank, ten zuiden van de brug, houdt rekening met een forse financiële tegenvaller. „Het is nu half zes ’s avonds. Normaal gesproken staan hier straks 125 vrachtwagens. Nu nog geen 25.” Ook heeft hij drie man personeel die in hun proeftijd zaten moeten vertellen dat ze niet terug hoefden te komen. „Heel pijnlijk.” Hij vindt het onbestaanbaar dat de brug ineens voor vrachtwagens is gesloten. „We zijn een rijk land. Dit is de belangrijkste verbinding tussen noord en zuid. Er is toch wel geld om die brug regelmatig te controleren? Ik moet mijn apparaten in het restaurant toch ook jaarlijks laten controleren?” Hij heeft een advocaat in de arm genomen. „Die geeft me wel een kans om de schade te kunnen verhalen.”

Het herstel van de brug gaat vermoedelijk twee maanden duren. De transportsector schat de kosten van het omrijden op minimaal een half miljoen euro per dag. Het debacle veroorzaakt bovendien een grote hoeveelheid klein leed. Truckers rijden om door smalle dorpsstraten en verstikken provinciale wegen. Drie gemeenten in Brabant hebben minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) daarom een „brandbrief” gestuurd.

Veerdiensten zijn winnaars

Forenzen maken zich kwaad. „Mijn vader vloekt erom. Hij is nu veel te laat voor het avondeten”, vertelt een schooljongen, fietsend met een vriend over de brug. Automobilisten reageren gelaten, teleurgesteld en verontwaardigd. „Niet tof”, vindt Ezra Jonkers uit Breda de vertraging tijdens de autorit van en naar zijn werk als laborant bij bouwer BAM in Utrecht. Hij staat te tanken bij een tankstation dat ineens veel minder klandizie heeft. Ook „jammer” vinden twee Turkse Nederlanders dat ze zojuist een half uur in de file hebben gestaan. Ze waren nog net op tijd om hier, in de berm bij het tankstation, te kunnen bidden. „Dat moet binnen een bepaalde tijd”, zeggen ze, terwijl ze een tapijtje oprollen.

De brugsluiting kent ook winnaars. Veerdiensten over de Merwede bijvoorbeeld, die ineens meer passagiers en vrachtwagens krijgen. „Ik kan niet zeggen dat ik daar ongelukkig om ben”, zegt bedrijfsleider Johan Hania van veerdienst Riveer. En ook het voetveer tussen Gorinchem en Sleeuwijk trekt meer publiek. Mensen zoals Koen Mol uit Utrecht, die vanaf komende week gaat werken bij een makelaar in Brabant en nu tot de brug per bus reisde. „Ik denk dat ik maar een autootje ga kopen”, zegt hij. „Niet goed voor het milieu, maar ja.”

De Nederlandse truckers lijken inmiddels op de hoogte van het verbod. Voor de buitenlandse chauffeurs geldt dat niet. Bij tientallen worden ze deze donderdagmiddag door de politie de weg afgestuurd, om onderaan de afrit aan verkeersregelaars te vragen wat hiervan de bedoeling is. „Ze doen net of ze het verbod niet snappen”, zeggen Sjaak van den Broek en Arjan de Koster van aannemersbedrijf Zuurmond De Jong. Normaal gesproken werken ze als kantonnier, maar nu staan ze de chauffeurs te woord. Af en toe wordt er gelachen. Bijvoorbeeld als een Nederlandse chauffeur zijn raampje omlaag draait en klaagt over de politie en over de bekeuringen. „Laat ze met het geld van die bekeuringen een nieuwe brug kopen.”