Waarom dit mosterdmerk een statussymbool is voor rappers

In de afgelopen 25 jaar dook de naam van het mosterdmerk Grey Poupon maar liefst 118 keer op in rapnummers.

Had je thuis Grey Poupon in de kast staan, dan straalde dat iets uit: klasse. Screenshot YouTube / Vox

Het is track 18 van het in 2016 uitgebrachte album The Life Of Pablo van Kanye West waarin hij rapt: “Yeezy, Yeezy, Yeezy, this is pure luxury I give ‘em Grey Poupon.” Kanye West die Grey Poupon geeft, dat moet wat wezen. Maar wat blijkt? Grey Poupon is niets meer dan een potje mosterd, bij Walmart te koop voor nog geen drie dollar.

In een tien minuten durend filmpje geeft Vox uitleg bij het fenomeen Grey Poupon in de rapmuziek. Want Kanye West is niet de enige die het over de mosterd heeft in zijn nummers. De afgelopen 25 jaar dook de merknaam van de mosterd maar liefst 118 keer op in rapnummers van onder meer Jay Z, Eminem, Nelly en zelfs bij De Jeugd van Tegenwoordig.

Wacht even. Bij De Jeugd van Tegenwoordig? Is de mosterd dan ook in het Nederlandse winkelschap te vinden? Uit onderzoek van Vox blijkt van niet maar de heren van de rapformatie eten “nooit pindakaas, maar alleen Grey Poupon” als we ze moeten geloven in het nummer Straatmeermin.

Het bekt lekker

Het is eind jaren zeventig als het mosterdmerk Grey Poupon in de Verenigde Staten populair wordt. Aan de hand van één reclame, wordt de verkoop verdubbeld. Al snel bleek dat dit niet zomaar een mosterd was. Had je thuis Grey Poupon in de kast staan, dan straalde dat iets uit: klasse. En dat is volgens rapper Mike Eagle, die geïnterviewd wordt door Vox, precies de reden dat rappers het vaak gebruiken in hun tracks. Het is een luxeproduct. Een andere reden volgens de rapper: het bekt lekker en veel woorden rijmen op Poupon.

Naast dat het een statussymbool is en er veel woorden op rijmen, zijn er nog meer factoren die meespelen om Grey Poupon te verwerken in tracks die meermaals in de hitlijsten hebben gestaan. In onderstaand filmpje van Vox wordt het uitgelegd: