Amper vertraging door acties cabinepersoneel KLM

Volgens de luchtvaartmaatschappij is tot dusver nog geen sprake van aanzienlijke vertragingen.

Een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij KLM, voor de gate met passagiers, op luchthaven Schiphol.

KLM-reizigers ondervinden vooralsnog geen serieuze hinder van de acties van het cabinepersoneel. Tot dusver is er geen sprake van aanzienlijke vertragingen, meldt een woordvoerder van KLM. Wel is bij sommige vluchten volgens vakbond FNV sprake van vertraging van maximaal tien minuten.

De zogenoemde ‘stiptheidsactie’ is een tegengeluid van het FNV op de kostenbesparende maatregel van de KLM. Namelijk, met ingang van de winterdienstregeling op 30 oktober, zet de luchtvaartmaatschappij een kleinere bemanning op intercontinentale vluchten. Bij een stiptheidsactie volgt het cabinepersoneel keurig alle veiligheidsvoorschriften, waardoor sommige vluchten niet stipt op tijd vertrekken volgens de FNV. KLM benadrukt echter dat het personeel altijd exact volgens de regels dient te werken.

Bestuurder KLM Cabinepersoneel Zakaria Boufangacha van de FNV zegt dat er woensdag tien vluchten zijn gemeld met een maximale vertraging van tien minuten.
Zulke minimale vertragingen zijn niet per se hinderlijk voor passagiers, maar zijn met name voelbaar bij KLM. Door dergelijke vertragingen kunnen ze flink in de knel kunnen komen met hele strakke planningen.

De stiptheidsacties duren tot vrijdag 15 oktober. Daarna zullen beide partijen met elkaar om de tafel zitten voor verdere onderhandelingen. De FNV eist dat eerst het conflict over pensioenen wordt herzien voordat er verder wordt onderhandeld. Als KLM toch blijft vasthouden aan de nieuwe maatregel, waarschuwt Boufangacha voor een reeks nieuwe acties met een opbouwend karakter.