De oplages dalen, dus komt Donald Duck nu met een zitzak en behang

Merchandising

Donald Duck gaat meubeltjes verkopen. Sanoma en Disney blijven het ‘merk Donald’ oprekken. Ze moeten wel.

Sanoma, een van de licentiehouders van Donald Duck in de Benelux, brengt sinds deze maand Duck-meubels op de markt. Disney ontvangt een percentage. Foto’s Sanoma

Donald als brandweerman. Als cowboy. Als schipper. De serie ‘De beste verhalen van Donald Duck’ telt 135 titels. En nu is daar Donald Duck als meubelverkoper. Maar dat is geen nieuw stripalbum. Het weekblad gaat echt meubels verkopen.

Een bed, kast, dekbedovertrek. Behang, muurstickers, kussens. Sanoma, uitgever van Donald Duck, brengt sinds deze maand producten aan de eend met een Duck-thema.

Het is de zoveelste spin-off van het weekblad. Donald Duck is al tientallen jaren een zeer geliefd merk – onder jonge kinderen, bij tieners, in studentenhuizen, bij ouderen. En dat laat zich prima commercialiseren. Sanoma maakt al langer zusterbladen: Donald Duck Extra, Donald Duck Junior, Katrien, de albums, de pockets, en het inmiddels gestaakte voetbalblad Duck Out. Er zijn digitale spin-offs: de games van DuckWorld en de online typecursus DuckTypen. Maar de meubels vormen een nieuw hoofdstuk in de merchandising.

1310CUL_Donalddef3

Hoever kunnen Sanoma, een van de licentiehouders van Donald Duck in de Benelux, en eigenaar Disney gaan in het oprekken van het merk? Wordt de eend te veel uitgemolken?

1310CUL_Donalddef2

„Kinderen sturen ons al jaren foto’s van hun slaapkamers vol tekeningen en posters van Donald Duck”, zegt hoofdredacteur Joan Lommen. „Het lag voor de hand zelf producten aan te bieden voor hun kamers.” Vroeger bracht het blad een Donald-wekkerradio op de markt en wat andere producten, maar dat waren welkomstcadeaus voor nieuwe abonnees.

1310CUL_Donalddef4

Nu kiest Sanoma voor merchandising voor iedereen, vertelt Suzan Schouten. Zij is zakelijk verantwoordelijk voor Donald Duck en andere jeugdtitels. „Het aandeel merchandising is nog bijzonder klein in de omzet. Maar wij zoeken steeds meer naar niet-papiergerelateerde inkomsten. Net als andere bladen.”

1310CUL_Donalddef5

Kleding, wijn en dvd’s

Het interieurblad VT Wonen is Sanoma’s bekendste voorbeeld: SBS 6 heeft een gelijknamig woonprogramma en er is een webwinkel. Ook de Nederlandse kranten zoeken al jaren naar manieren om met boeken, dvd’s, kleding en wijn hun inkomsten aan te vullen. Want hun reclame-inkomsten dalen, evenals hun omzet uit abonnementen en losse verkoop.

Met Donald Duck gaat het nog relatief goed, zegt Schouten. „De oplage daalt, dat is geen geheim, maar die daling gaat langzamer dan de markt.” Het weekblad heeft een betaalde oplage van 220.085 (bron: NOM, gemiddelde derde kwartaal 2015 tot en met tweede kwartaal 2016). In 2013 had Donald Duck een betaalde oplage van 257.000. Anders dan veel bladen ziet Donald Duck Weekblad zijn advertentie-inkomsten volgens Schouten toenemen. „Maar we moeten wel nieuwe dingen doen om de omzet op peil te houden. Zo maken we vakantieboeken voor Kruidvat en werken we samen met het Rijksmuseum, de Maasvlakte.”

Toestemming van Disney

Sanoma mag niet overal zomaar het merk ‘Donald Duck’ opplakken. De uitgeverij heeft voor elke spin-off toestemming nodig van Disney. Inge Martens is bij Disney Benelux in Brussel verantwoordelijk. „Wij kijken kritisch welke producten passen bij Donald Duck. Niemand is gebaat bij overexposure. Zo keken wij ook naar deze meubels. Die passen bij Donald Duck omdat ze een verhaal vertellen: de kast is niet zomaar een kast, maar een brandkast met een afbeelding van de Zware Jongens.” De brandkastkast kost 489 euro.

Een percentage van het verkoopbedrag gaat naar Disney. „Dat geldt voor alle verschillende producten die we hebben”, zegt Martens. Disney noch Sanoma wil zeggen hoeveel Disney verdient aan elk dekbed of behangetje dat Sanoma verkoopt.

Het afbreukrisico van een product dat je niet (helemaal) zelf maakt is groot. Wie ziek wordt van wijn van de krant, kijkt zijn dagblad daar op aan. Een Duck-kast van ‘fout’ hout, of in elkaar gezet door kindarbeiders, zou een pr-nachtmerrie zijn voor Disney en Sanoma. Schouten (Sanoma) zegt dat Disney streng toeziet op het productieproces.

Zou Sanoma ook andere Donald Duck-producten kunnen verkopen? Frisdrank? Fastfood? Martens: „Daar zouden wij niet aan beginnen.” Disney wil zich niet verbinden met ongezonde producten. „Maar we blijven zoeken naar innovatieve partners: waarom geen flesje water van Donald Duck?”