Afrikaans verhaal zonder hongersnood en oorlog

Diederik van Hoogstraten bespreekt de laatste trends in Hollywood. Deze week: acteur David Oyelowo ziet weinig verandering door de hashtag #OscarsSoWhite.

©

Hoe gaat het eigenlijk met de diversiteit? Afgelopen prijzenseizoen kroop de filmwereld door het stof: de hashtag #OscarsSoWhite gaf aan dat de Academyleden – en de acteurs die ze nomineerden – tezamen zo gekleurd waren als het IJslandse voetbalteam.

Nu naderen het volgende seizoen en de eerste gala’s, tijd om de collectieve schuldbekentenis op waarde te schatten met de Brits-Nigeriaanse acteur David Oyelowo (40), die onder anderen burgerrechtenicoon Martin Luther King speelde.

Zijn nieuwe drama Queen of Katwe is een feel-goodverhaal over een Oegandees tienermeisje dat een schaakgenie blijkt te zijn; begin volgend jaar in de bioscoop.

Het is een vrolijk verhaal over het gewone leven, zegt Oyelowo, „eindelijk een Afrikaans verhaal zonder hongersnood en oorlog”. Disney financierde de film enthousiast. Het is een goed teken dat Disney een klein drama dat zich geheel in Oeganda afspeelt oppikt, beaamt de acteur. Toch vindt hij dat Hollywood achterloopt. „Mooie woorden zijn geen bewijs van verandering”, zegt de acteur. „Het betekent alleen dat mensen een tik op de vingers krijgen omdat films nog altijd niet weerspiegelen hoe de wereld eruitziet. We moeten de stap zetten van gepraat tot actie.”

Maar Hollywood in bredere zin is allang zo ver. In de filmwereld schijnt ‘diversiteit’ synoniem te zijn voor ‘zwarte film’. En de zwarte film gaat over de slavernij zoals The Birth of A Nation of drugsgeweld, zoals de bitterzoete indiefilm Moonlight. Beide veelbesproken films. Dat het Afro-Amerikaanse leven complexer is dan verleden en getto’s begrijpen ze in de televisiewereld.

Series die de diversiteit écht in beeld brengen zijn grote successen. Kijk naar Black-ish, The Get Down, Master of None, Jane the Virgin – dat is slechts een kleine greep. Of de nieuwe YouTube-reeks Broke, een niet-raciaal drama over drie zwarte millennials in Los Angeles. Deze series hebben jonge kijkers, tevreden adverteerders en acteurs in alle tinten gemeen.

Het gaat in Hollywood redelijk met de diversiteit. Of dat zal blijken bij de Oscars in februari? Voor de moderne entertainmentconsument maakt het eigenlijk weinig uit.