‘Slinkse’ maatregel NS zorgt voor verontwaardigde reiziger

Snel uit- en inchecken op een tussenstation om korting te krijgen zit er niet meer in.

Foto: ROBIN VAN LONKHUIJSEN / ANP

Geniepig, slinks, gluiperig: de krachttermen zijn niet van de lucht in reactie op het aanpassen van het “reisprincipe” van de NS. De Volkskrant berichtte vanochtend over de maatregel, waardoor reizigers met een kortingskaart plotseling meer geld kwijt kunnen zijn. Voorheen konden reizigers die in de spitsuren vertrokken tijdens hun reis op een tussenstation uitchecken, om opnieuw in te checken tijdens de daluren. Maar sinds 1 september heeft de NS de regels veranderd. De korting wordt voor de tweede reis alleen nog berekend als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. En dus betaal je voor de hele reis opeens het volle pond.

Vooral het feit dat de NS de maatregel in alle stilte lijkt te hebben doorgevoerd zorgt voor veel verontwaardiging.

Tekst loopt verder onder tweets.

Twitter avatar JosOlivier Jos Olivier Van uw klantvriendelijke NS, die belangrijke reisvoorwaarden wijzigt zonder klanten te informeren .. NS & info ..
https://t.co/wL3cdSFFZ5
Twitter avatar Zelandes Verdadera Zelandés™ Lekkere naaistreek van @NS_online. Kortingskaart NS biedt plots geen korting meer | Economie | de Volkskrant
https://t.co/L8R4tBChMO
Twitter avatar DevriesHanne Hanne Devries ‘Stille’ bezuiniging v e miljardenbedrijf……
Kortingskaart NS biedt plots geen korting meer https://t.co/bFV8alqKRH via @volkskrant
Twitter avatar Schrijvers Joep Schrijvers Je klanten niet informeren over tariefsverhogingen is gewoon gluiperig gedrag, NS! https://t.co/bPqQoaTbEX via @volkskrant

Gebrekkige communicatie

Reizigersorganisatie Rover laat weten vandaag nog eens extra overspoeld te worden met klachten. “Mensen wisten hier duidelijk niet vanaf” vertelt een woordvoerder. Rover stemde in met de tariefwijziging, hoewel het niet van harte ging.

We moesten kiezen tussen twee kwaden. Eerder ontvingen we klachten van reizigers die hun reis in de daluren begonnen nadat ze overstapten plotseling in het spitstarief vielen. De enige oplossing daarvoor was deze wijziging van de NS.

Volgens Rover gaat het bovendien om een erg kleine groep reizigers, omdat het “al bijna onmogelijk” was om op een tussenstation razendsnel in en uit te checken.

Een verkapte bezuiniging ziet Rover in de maatregel niet. “Het aantal mensen dat over deze maatregel klaagt is ongeveer gelijk aan het aantal klagers voor wie de maatregel juist werd doorgevoerd.” Wel is Rover niet te spreken over de communicatie van de wijziging door de NS. “We hebben de NS er al op 13 september op aangesproken reizigers hier beter over te informeren. De ophef vandaag laat wel zien dat dat niet gebeurd is.”

Tekst loopt verder onder tweets.

Twitter avatar SpaceExposure Roel Janssen Lekker bezig @NS_online met sneaky 40% korting afschaffen. Gaan we toch massaal spitsreizen met nog vollere treinen https://t.co/7ngFBpmRpe
Twitter avatar mav__is Mavis den Heijer Dat stilzwijgend veranderen @ns is naar mijn weten niet toegestaan.. https://t.co/3O21V8psW3 via @volkskrant #daluren #spits
Twitter avatar GeNiuzz01 Gerald Jordan 👊🏿 Sneaky streken van de #NS
https://t.co/ogwCzEHOIx

Stiekem

Voerde de NS de de maatregel met opzet stiekem door? Een woordvoerder ontkent dat nadrukkelijk. “We hebben hier vier maanden geleden al voor het eerst over gecommuniceerd. Bijvoorbeeld op ons serviceforum, waar we alle nieuwe informatie delen met onze reizigers. Op het bericht hierover zijn destijds 5000 reacties gekomen.” Wel is de ophef van vandaag volgens de NS reden de communicatie over de wijziging nog eens kritisch tegen het licht te houden.

De NS benadrukt bovendien dat het niet om een “nieuwe maatregel” gaat:

We hebben het reisprincipe eigenlijk niet aangepast: we hebben hersteld hoe het altijd al was. Vroeger was het ook zo dat het tijdstip waarop je je reis begon bepalend was voor het kortingstarief. Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd gingen mensen die moesten overstappen voor het tweede deel van hun reis opeens meer betalen. Dat hebben we nu aangepast. Voor de mensen die tijdelijk een voordeeltje konden nemen is dat vervelend, maar we geven ook tips hoe je dat kunt behouden, door bijvoorbeeld een tweede OV-chipkaart te nemen.

Rover zou het redelijk vinden als gedupeerden hun geld terug kunnen krijgen en gaat de kwestie sowieso opnieuw aankaarten bij de NS. Ook consumentenorganisatie OV Loket laat weten veel klachten te krijgen en er in haar kwartaalreportage volgende maand opnieuw aandacht voor vragen. De NS ziet niets in restitutie.

Mensen zien op het poortje welk tarief ze betalen. Nogmaals: de voorwaarden voor korting zijn niet veranderd.