‘Datavrije muziek’ T-Mobile is tegen de regels

Telecomprovider T-Mobile overtreedt opnieuw bewust de grenzen van de netneutraliteit door ‘datavrije muziek’ aan te bieden.

Klanten wachten bij een winkel van T-Mobile op de start van de verkoop van nieuwe Samsung-smartphones, in april 2015. Foto Jerry Lampen/ANP

Telecomprovider T-Mobile overtreedt opnieuw bewust de regels van de netneutraliteit door ‘datavrije muziek’ aan te bieden. Maandag kondigde de bedrijf deze muziekdienst aan, een dag voordat de Eerste Kamer over een wetsvoorstel stemt dat prijsdiscriminatie op mobiele diensten juist verbiedt. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) was al van T-Mobiles muziekabonnement op de hoogte en stelt een onderzoek in.

De bedoeling is dat gigabytes die muziekdiensten en radiostations verbruiken, niet meetellen in de gewone databundel. Het is providers in Nederland echter niet toegestaan om een selectie van diensten prijsvoordeel te geven. Doorgifte van data moet neutraal zijn - zonder korting voor alleen ‘muziek’ of ‘video’ die concurrenten kan benadelen. Dat is een strengere opvatting dan elders in Europa. De Europese regelgever Berec geeft providers meer opties om commerciële bundels samen te stellen.

Lees ook de Tech-column van Marc Hijink: Streng verboden korting te geven

ACM kan eisen dat T-Mobile de dienst stopzet op straffe van een dwangsom. Mocht dat het geval zijn, dan zal T-Mobile een rechtszaak tegen die uitspraak aanspannen, laten bronnen rondom het bedrijf weten: de Europese regels zouden zwaarder moeten wegen dan de Nederlandse. Ook ACM denkt dat een rechter duidelijkheid moet verschaffen.

Lees ook Skype doet het niet op mijn mobiel, een opiniestuk uit 2009 over netneutraliteit

Oneindig is niet oneindig

T-Mobile ziet zijn omzet in Nederland al enkele jaren teruglopen en verving onlangs zijn topman. Na een verbetering van het netwerk probeert T-Mobile klanten terug te winnen maar botst regelmatig met de regels voor neutrale doorgifte van data. In juni wijzigde T-Mobile al een ‘oneindig abonnement’ dat onterecht beperkingen oplegde aan video en gebruik van de telefoon als modem.

Lees ook ‘Nederland beperkt zichzelf met te strenge regels ’, een interview met de inmiddels vertrokken T-Mobile-topman Mark Klein

T-Mobile stelt dat het bij het datavrije muziek-abonnement niet één dienst voortrekt, maar alle muziekdiensten onbeperkt doorgeeft. De provider moet daarvoor wel het netwerkverkeer ‘markeren’ om te bepalen of bits worden gedownload van een muziekbron. Om mee te doen kan elke muziekdienst zich gratis aanmelden. De diensten die nu meewerken zijn onder meer Deezer, Spotify, Nederland.FM, Hits NL, Tidal en Napster. Apple Music doet later mee, volgens T-Mobile.

T-Mobile haalde zijn inspiratie bij het Amerikaanse zusterbedrijf dat snel groeit dankzij onbeperkte muziek-en videodiensten. Plannen voor een onbeperkt videoabonnement in Nederland zijn er niet omdat dat een te zware belasting voor het mobiele netwerk is: als de videoresolutie niet teruggebracht mag worden, kan de gsm-mast de drukte al snel niet meer aan.