Justin Bieber zendt golven van liefde door Gelredome

De Canadese popster liet in megashow in Arnhem zien dat hij niet langer tienerster wil zijn, maar volwassen artiest. Die nog graag een koprol maakt.

Andreas Terlaak

Een gekooide zanger, gevangen in zijn eigen succes. De Canadese popster Justin Bieber kon zaterdag niet symbolischer beginnen aan het eerste van twee uitverkochte optredens in het Arnhemse Gelredome. In een glazen kooi kwam hij al zingend uit de grond, zoals hij gedurende de avond nog veel vaker uit de ruimte onder het podium zou verrijzen.

In de aanloop naar zijn nieuwste album Purpose benadrukte Bieber (22) dat hij geen tienerster meer is maar een volwassen artiest. Net als Robbie Williams en Justin Timberlake wil Bieber dolgraag aansluiting vinden bij een breder poppubliek. Die slag heeft hij gemist, want zijn fans (“Beliebers”) mogen met hem zijn meegegroeid; ze zijn gemiddeld nog steeds niet ouder dan veertien.

Andreas Terlaak

Andreas Terlaak

In een ongemakkelijke monoloog hield hij de meisjes voor dat er geen communicatie mogelijk is als ze steeds maar blijven gillen. “Je kunt ook gewoon stil zijn.” Daarna ging hij zonder microfoon een gesprek aan met de eerste rij. Zie je hoe intiem mijn concerten kunnen zijn, leek hij te willen zeggen.

Sinds Kanye West heeft verklapt dat live optreden met autotune (elektronische stemvervorming) technisch bijna onmogelijk is, doet de veelvuldig met dat effect zingende Bieber weinig moeite om het ingeblikte karakter van zijn muziek te verhullen. Regelmatig klonk zijn zang al parmantig door de ruimte voordat hij de microfoon aan zijn mond zette. Telkens als er autotune in het spel was, zong Bieber niet echt.

De vele wegbrengouders rond het Gelredome mochten zich ondertussen afvragen hoe erg dat was voor hun Beliebende dochters, want die hadden toch een prachtige avond met hun idool live op het podium en alle opwinding die daar bij hoorde? Golven van liefde gingen door de zaal bij Mark My Words en Where Are U Now, de liedjes waarin Bieber zich zowel een kundig balladezanger als voorman van een breakbeat dansend balletklasje toonde.

Andreas Terlaak

Andreas Terlaak

Alle verplichte elementen van een megashow vielen soepel op hun plek: de dans, de rook- en lichteffecten en een zwevend podium dat een trampoline bleek te zijn, zodat Justin Bieber zich speels kon presenteren als de jongen die net als zijn publiek nog graag een koprol maakt. Ed Sheerans Love Yourself speelde hij zelf op akoestische gitaar, zittend op een sofa. Ook zijn best aardige drumsolo moest bewijzen dat hij muzikaal wel iets kan.

“Ze proberen mij te kruisigen,” parafraseerde hij John Lennon voordat met Life Is Worth Living een boodschap van hoop bracht. Zo lang hij met What Do You Mean? en Sorry de meisjes inpalmt met de beste popsongs van het moment, heeft hij nog niets te vrezen.