Verzekeraar mag polis maximaal 10 procent verhogen

Dat heeft geschillencommissie Kifid in een bindende uitspraak besloten in een zaak waarin verzekeraar Meeus de polis met 173,4 procent verhoogde.

In een eerdere zaak werd verzekeraar Achmea op de vingers getikt vanwege de verhoging van de polis met 20,22 procent. Foto Lex van Lieshout/ ANP

Verzekeraars mogen polissen maximaal met 10 procent automatisch laten stijgen. Dat heeft de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid besloten.

Deze uitspraak betekent dat bij hogere stijgingen de polis als nieuwe verzekering wordt beschouwd in plaats van een verlenging. Verzekerden moeten hiervoor om toestemming worden gevraagd.

Verzekeraar Meeus verhoogde polis met 173,4 procent

Het oordeel van de commissie komt voort uit een zaak die was tegen verzekeraar Meeus vanwege een verhoging van de bromfietsverzekering met maar liefst 173,4 procent. Een verzekerde betaalde 30,84 euro per maand inclusief een optie om een bestuurder onder de 25 jaar tegen bijbetaling mee te verzekeren. Meeus paste de voorwaarden aan, waardoor jonge bestuurders alleen als regelmatige bestuurders meeverzekerd mochten worden. De nieuwe maandpremie bedroeg 35,53 euro.

Daarop besloot de verzekerde de polis aan te passen met haar zoon als regelmatige bestuurder. Dit leidde tot een premieverhoging van 35,53 naar 84,31 euro per maand. De verzekerde zegt dat zij niet op de hoogte was gesteld van de verandering van voorwaarden.

De geschillencommissie geeft de verzekerde gelijk en eist dat verzekeraar Meeus de teveel betaalde premie vergoedt en de eerder geldende permie hanteert. De uitspraak van Kifid is bindend.

‘Belangrijk signaal richting verzekeraars’

Begin vorige maand oordeelde Kifid dat Achmea Schadeverzekeringen niet automatisch de opstal- en inboedelverzekering met 20,22 procent mocht verhogen. Het gaat om een “zodanig ingrijpende wijziging” dat er sprake is van een nieuwe overeenkomst.

Volgens een woordvoerder van Kifid zijn de twee uitspraken van de geschillencommissie “in algemene zin een belangrijk signaal richting verzekeraars”. Er lopen nog tientallen zaken bij de geschillencommissie over automatische verhogingen van polissen.

Kifid is een onafhankelijk orgaan dat consumenten helpt die in conflict zijn met een verzekeraar of bank.