Kunstbeurs Frieze London biedt voor elk wat wils

De beurs is zeer groot, divers en streeft meer na dan alleen handel. Zo zijn er ook lezingen en filmvertoningen.

De langste rij op Frieze staat voor werk van Jon Rafman dat je met VR-bril op onderdompelt in een mysterieuze wereld. Foto AFP

Wie alle kunst die op kunstbeurs Frieze London wordt aangeboden echt in zich op wil nemen, van stand A1 tot en met G27, moet over uithoudingsvermogen bezitten; de tent, opgezet in het Londense Regent’s Park, is zeer groot, en het aanbod divers.

Meteen al naast de entree kunnen bezoekers wegdromen bij de projecties van de Pakistaanse Shahzia Sikander. Ze gebruikt de patronen en mozaïek van eeuwenoude kunst uit Perzië en Pakistan en verwerkt deze in hypnotiserende HD-projecties. Op Frieze is te zien hoe zonnen in elkaar glijden, aanzwellen en ondergaan.

Opblaasbare vissen

De videowand van Sikander wordt van het daglicht afgeschermd door een plafond van oranje opblaasbare vissen, een installatie van Fransman Philippe Parreno. Zijn werk trekt op de kunstbeurs veel bekijks, want deze week opende hij een expositie — eveneens met opblaasbare vissen — in de turbinehal van het Tate Modern. Zijn installatie in het Tate, tot april volgend jaar te zien zijn, oogstte lovende recensies in de Engelse pers.

Wil de bezoeker van Frieze politieke, geëngageerde kunst? Dat kan ook. Van de Braziliaanse schilder Dora Longo Bahia hangt er een groot en somber schilderij dat opvalt door de norse mannen in groentinten en een rode streep die verticaal door het doek loopt. Te zien is hoe een groep bebaarde en gemaskerde mannen gevangenen executeren. Het is Longo Bahia’s versie van L’Exécution de Maximilien van Édouard Manet. De Mexicaanse guerrilla’s van Manet hebben plaatsgemaakt voor strijders van Islamitische Staat.

Levende toiletbordjes

Te heftig? Geen punt. Ga dan maar naar de toiletten, ingericht door de Engelse ontwerper Julie Verhoeven. Geen saaie bordjes voor mannen of vrouwen, maar een levende man en vrouw in vrolijke en hysterische kostuums die je de weg wijzen.

In de veertien jaar dat Frieze in Londen een kunstbeurs organiseert, is het uitgegroeid tot een evenement dat een zeer breed publiek trekt. Van potentiële kopers tot dagjesmensen en schoolklassen die braaf een vragenlijst invullen die ze bij de les moet houden.

Het doel van een beurs is natuurlijk voor galerieën om zo veel mogelijk kunst te verkopen. Maar het is goed te zien dat Frieze – in 1991 begonnen als een tijdschrift voor de kunstwereld– meer wil zijn dan een handelsplaats. Er worden lezingen gehouden over de rol van kunst in de maatschappij, en over politiek. En er zijn films te zien.

Mysterieuze wereld

Op dinsdag, de eerste dag, is het druk. De langste rij staat voor een werk van de Canadees Jon Rafman. Beurtelings mogen bezoekers plaatsnemen op een lange slang die door de expositieruimte kronkelt. Iedereen krijgt een Virtual Reality-bril op en wordt ondergedompeld in een mysterieuze wereld. Er zijn zeker kopers geïnteresseerd in dit soort kunst, zegt de vertegenwoordiger van de galerie. Een bedrijf zou het bijvoorbeeld in de lobby kunnen installeren, zegt ze.

Voor bezoekers die vinden dat deze moderne kunst net te veel moderne technologie bevat kunnen rustig door het park lopen naar zusterbeurs Frieze Masters, waar 130 galerieën kunst aanbieden uit de oudheid tot eind van de twintigste eeuw, zoals Oud-Griekse gevechtshelmen, munten of een werk van de Belgische surrealist René Magritte.