VN akkoord over strengere luchtvaartregels na MH17-ramp

De 191 landen spraken onder meer een bewaarplicht voor radarbeelden af, zodat onderzoek sneller verloopt dan na MH17.

Resten van de MH17 liggen bij een verlaten wegblokkade vlakbij Nikishyne, ten noordwesten van Grabovo, in februari 2015. Foto Pierre Crom / ANP

De internationale burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties (ICAO) gaat de regels voor het vliegen boven conflictgebieden aanpassen. Dat hebben de 191 aangesloten landen donderdag afgesproken. Het voorstel was een initiatief van Nederland.

De nieuwe regels moeten leiden tot een bewaarplicht voor radarbeelden, die daardoor altijd gebruikt kunnen worden bij een vliegtuigongeval. Ook moeten landen te allen tijde informatie verschaffen over onveilige situaties boven hun luchtruim.

Twitter avatar RobHuyser Rob Huyser Very happy about conclusions plenary on conflict zones!! #ICAOA39 #ConflictZones https://t.co/RdFQZKniFR

Het voorstel volgt de aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die de MH17-ramp onderzoekt. De zoektocht naar de radarbeelden verliep moeizaam in dat onderzoek. Het voorstel werd uiteindelijk door 44 Europese landen, Maleisië en Australië ingediend. Maleisië en Australië zijn ook direct betrokken bij de ramp. Zij werken met Nederland, België en Oekraïne samen in het Joint Investigation Team (JIT) in het strafrechtelijk onderzoek naar de verantwoordelijken voor de vliegtuigramp.

‘Tientallen conflicten, honderdduizenden passagiers’

De ICAO-vergadering vindt eens in de drie jaar plaats in Montreal. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) was aanwezig in Canada. Zij noemt het akkoord in een verklaring een “noodzakelijke stap” om zo veel mogelijk onnodige risico’s uit te sluiten:

“Wereldwijd zijn er tientallen conflictgebieden en dagelijks reizen honderdduizenden mensen per vliegtuig.”

ICAO heeft ook afgesproken meer aanbevelingen van de OVV te onderzoeken. Hierbij gaat het om het eventueel sluiten van het luchtruim in het geval van een conflict en het maken van risico-analyses door landen en luchtvaartmaatschappijen. Een deskundige van Nederland zal assisteren bij het uitwerken van deze aanpassingen, zodat dit zo snel mogelijk verloopt.

Ook wordt bekeken of het huidige internationale luchtvaartverdrag van Chicago, waarmee in 1947 de ICAO werd opgericht, moet worden gewijzigd. Als de mogelijkheden om het sluiten van het luchtruim af te dwingen nu niet voldoende blijken te zijn, dan is een aanpassing van dat verdrag niet uitgesloten.