Ook vakbond VNC dreigt KLM met acties

De vakbond wil onder meer dat een bezuiniging op het cabinepersoneel op intercontinentale vluchten van tafel gaat.

Enkele stewardessen van KLM. Foto Jerry Lampen/ ANP

Na FNV Luchtvaart heeft ook de VNC, de grootste vakbond cabinepersoneel in Nederland, KLM een ultimatum gesteld. De vliegmaatschappij wil het aantal stewards en stewardessen per intercontinentale vlucht met één inkrimpen. Mocht het bedrijf daaraan vasthouden, dan gaat de VNC de cao strenger naleven.

Het ultimatum is het gevolg van een door KLM aangekondigde bezuiniging. KLM heeft in een onlangs aangekondigde visie, Perform2020, aankondigd dat het wil dat de arbeidsproductiviteit jaarlijks met 4 procent stijgt. Een manier om dat te realiseren is volgens de luchtvaartmaatschappij om minder personeel in te zetten op intercontinentale vluchten met toestellen Boeing 787 en 777-220 en Airbus 330-300. Per vlucht kan daarbij het aantal cabinepersoneelsleden variëren.

Werkdruk stijgt

Volgens de VNC wordt de werkdruk voor stewards en stewardessen door de bezuiniging flink hoger, en valt de maatregel niet binnen de cao. De vakbond - die circa 75 procent van de cabinepersoneelsleden van KLM vertegenwoordigt - eist in een brief aan KLM dat de één-minder-inkrimping van tafel gaat.

VNC-voorzitter Annette Groeneveld licht toe: “Om het serviceniveau op vluchten te behouden hebben we met KLM afgesproken dat één lid van het cabinepersoneel maximaal vijftig passagiers bedient. Daar gaan ze na de bezuiniging overheen, wat weer gevolgen heeft voor de service die ze kunnen bieden. Dat is ook voor passagiers onwenselijk.”

Door de maatregel van KLM ontstaat komende winter volgens de VNC bovendien een tekort aan 250 stewards en stewardessen. “KLM heeft bewust geen personeel aangenomen omdat ze 4% productiviteit, wat gelijk staat aan 250 FTE, van ons wil hebben. Dat doen ze door die min-één-maatregel waarmee ze vooruitlopen op eventuele cao onderhandelingen”, zegt Groeneveld. De vakbond stelt daarom voor om cabinepersoneel van continentale vluchten in te zetten op de intercontinentale reizen.

Acties

Mocht de KLM niet op de eisen ingaan, dan volgt er vanaf aanstaande maandag - niet voor reizigers zichtbare - acties. Groeneveld legt uit wat de bedoeling is:

“KLM moet zich aan de cao houden met betrekking tot onder meer werk- en rusttijdregelingen. Het komt echter geregeld voor dat het personeel niet de vastgelegde rusttijd krijgt, bijvoorbeeld om een vlucht van Amsterdam naar Osaka vertraagd was en het toestel de volgende dag wel op het geplande tijdstip moet terugkeren naar Amsterdam.”

In zo’n geval zegt de vakbond altijd flexibel met de situatie om te gaan:

“Dan belt KLM ons op en zegt: wij gaan afwijken van de cao, gaan jullie daarmee akkoord?Daar zeggen we altijd ‘ja’ op, maar vragen daarvoor wel een compensatie. Wat we willen doen is het vanaf maandag duurder maken om de cao te overtreden. De compensatie gaat dus omhoog.”

Ook FNV Luchtvaart, dat een ander - kleiner - deel van het cabinepersoneel van KLM vertegenwoordigt, heeft acties aangekondigd. Mocht het luchtvaartbedrijf voor vanavond 18.00 uur niet ingaan op een ultimatum - om de één-minder-maatregel in te trekken - dan volgen “publieksvriendelijke acties”. Wat deze exact behelsen, is nog niet bekendgemaakt.

KLM was nog niet bereikbaar voor commentaar.