Luchtvaartsector akkoord met ‘ongekende’ CO2-compensatie

Er komt een compensatiesysteem waarmee de CO2-uitstoot ongeveer op het niveau van 2020 gehouden moet worden.

Het driejaarlijkse ICAO-congres vond dit jaar plaats in Montreal. Foto Paul Chiasson / AP

De luchtvaartsector gaat vanaf 2020 de toename van zijn CO2-uitstoot compenseren door mee te betalen aan klimaatprojecten. Dat is donderdag besloten op de driejaarlijkse bijeenkomst van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie van de VN (ICAO) in het Canadese Montreal. De sector hoopt zo de schadelijke gevolgen van de verwachte groei voor het klimaat te beperken.

Het plan heet officieel Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) maar wordt in de wandelgangen de Global Market-Based Measure of GMBM genoemd. Het idee is dat de CO2-uitstoot van vliegtuigen gecompenseerd wordt door milieuprojecten in met name ontwikkelingslanden te ondersteunen. Dat is nodig omdat het aandeel van de luchtvaart in de opwarming van de aarde volgens onderzoekers tot 2050 verviervoudigt. Nu ligt dat nog op ongeveer vijf procent.

Er werden in Montreal meer afspraken gemaakt. Lees ook: VN akkoord over strengere luchtvaartregels na MH17-ramp

‘Ongekend’

Het ICAO-voorstel voor GMBM kwam op 1 september al naar buiten. Critici noemden het plan te weinig ambitieus. Toch is de Europese Commissie blij dat er nu een akkoord ligt, zegt transportcommissaris Violeta Bulc:

“Deze ongekende overeenkomst is het begin van een nieuw hoofdstuk in de internationale luchtvaart, waarin duurzaamheid eindelijk onderdeel wordt van de manier waarop wij vliegen.”

Ook staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) is optimistisch:

“Het klimaatakkoord in Parijs was historisch maar bevatte geen specifieke afspraken voor de luchtvaart. Maar na Parijs volgt nu dus Montreal: vanaf vandaag kan de luchtvaart niet langer verstoppertje spelen.”

De koepelorganisatie van de luchtvaartmaatschappijen, IATA, noemt GMBM een akkoord waarvan “het historische belang niet onderschat kan worden”. Wel zeggen ze dat ook andere maatregelen noodzakelijk blijven:

“Op zichzelf zal CORSIA niet leiden tot een duurzame toekomst voor de luchtvaart. Samen met deze wereldwijde marktmaatregel, zal de sector verder gaan met zijn op vier pijlers gebaseerde klimaatveranderingstrategie, bestaande uit technologische verbeteringen, bedrijfsvoering en infrastructuur, ondersteund door CORSIA.”

The International Coalition for Sustainable Aviation (ICSA), die bij de onderhandelingen een aantal milieuorganisaties vertegenwoordigde, is blij dat het gelukt is om een akkoord te bereiken. Toch benadrukt de organisatie dat deze afspraken niet genoeg zijn om de uitstootreductiedoelen uit het klimaatakkoord van Parijs te halen.

De sector heeft afgesproken dat de toename in de uitstoot ten opzichte van 2020 met ongeveer 80 procent wordt gecompenseerd. De grootste luchtvaartlanden, waaronder de Europese lidstaten, de Verenigde Staten en China, doen direct vanaf 2020 mee. Andere landen volgen later. Na 2035 moeten weer nieuwe afspraken worden gemaakt.

Zo werkt de CO2-compensatie van de luchtvaartsector: