Hoe Mike Pence de plank missloeg met #ThatMexicanThing

Het zinnetje ging op internet een eigen leven leiden.

Tekening van de Mexicaans-Amerikaanse cartoonist Lalo Alcaraz naar aanleiding van Pence' uitspraak "that Mexican thing". Cartoon: Lalo Alcaraz / Universal Uclick Syndicate via AP

Eigenlijk had hij het juist willen bagatelliseren. De kwestie iets minder groot maken. Maar de manier waarop gouverneur van Indiana Mike Pence, running mate van Donald Trump, immigratie tijdens het debat dinsdagnacht behandelde had precies het tegenovergesteld effect.

Toen zijn tegenstander Tim Kaine Pence met uitspraken van Trump over Mexicanen confronteerde, zuchtte Pence nog eens diep. “Senator, u tovert nu weer dat Mexicaanse ding tevoorschijn” (you’ve whipped out that Mexican thing again). En hoewel Caine op de uitspraak in het debat nauwelijks aansloeg, was het juist dit zinnetje dat op internet een eigen leven ging leiden.

Zowel onder de hashtag #ThatMexicanThing als #ThatMexicanThingAgain begonnen Mexicaanse-Amerikanen te delen wat volgens hun geldt als typisch Mexicaans, om de plannen van Trump te ridiculiseren. De hashtag werd in de VS al snel trending.

Twitter avatar pilitobar87 Pili Tobar #ThatMexicanThing where undocumented immigrants pay more taxes than @realDonaldTrump does. #VPDebate
Twitter avatar birbigs Mike Birbiglia Figuring out what to do for lunch. Might do #thatMexicanthing on the corner.

Ook het campagneteam van Hillary Clinton sprong razendsnel op de hype in en bracht een verklaring naar buiten waarin de beledigende uitspraken van Pence werden veroordeeld. Volgens Buzzfeed komt het relletje de Clinton-campagne goed uit. Het mobiliseren van jonge kiezers en latino kiezers ging tot nu toe moeizaam, en elke social media hype kan daarvoor handig van pas komen

Twitter avatar Hillary_45 Progressives4Hillary #ThatMexicanThing will be voting on Nov 8th. https://t.co/x2b7D1yjbZ

Ook het webadres ThatMexicanThing.com werd snel geclaimd en linkt inmiddels direct door naar de site van Hillary Clinton. Weer een slimme actie van het handige social media team van Clinton? Toch niet. Dit keer was het gewoon een man in Portland, Oregon, die het een grappig idee vond en op eigen initiatief het domein kocht, schrijft Wired. Van de Clinton-campagne kreeg hij overigens wel een bedank-mailtje.