Theaterfotograaf Kors van Bennekom overleden

Als er één fotograaf is die het beeld heeft bepaald van het theater in de jaren zestig en zeventig, moet dat Kors van Bennekom zijn. Hij was de huisfotograaf van de meest uiteenlopende gezelschappen, van het Publiekstheater en Centrum tot het Amsterdams Volkstoneel, de Dogtroep en de Carré-musical Cats.

Kors van Bennekom is dinsdag overleden, 83 jaar oud. Hij volgde een schriftelijke cursus fotografie en begon in 1956 bij de communistische krant De Waarheid, waar hij acties en demonstraties fotografeerde. Vaak ging hij ook de straat op om zonnige tafereeltjes te fotograferen waarmee de krant zijn nieuwskolommen opfleurde. Zo bracht hij, zonder vooropgezet plan, de wederopbouw in beeld. Hetzelfde gold voor de familiefoto’s die hij maakte – zoals van zijn vrouw die zich waste in een klein teiltje en een paar jaar later in een heuse douche stond.

In 1965 begon Van Bennekom voor zichzelf. Een belangrijk opdrachtgever werd het gratis krantje 8 Uur vanavond, dat al snel de naam Uitkrant kreeg. Omdat het blad over voorstellingen schreef die nog niet in première waren gegaan, specialiseerde Van Bennekom zich in repetitiefoto’s in markant zwart-wit – in dezelfde dynamische, maar ongekunstelde reportagestijl die zijn persfoto’s karakteriseerde.

Zijn contacten leverden hem tevens de opdrachten voor scènefoto’s op, die zijn bekendste werk zouden worden. Zijn missie was te laten zien wat er in zo’n voorstelling te zien was. Ongeposeerd. En eerlijkheid boven alles.

Van Bennekom was bovendien een strijdbaar man die als verenigingsbestuurder of voor zichzelf de rechten van fotografen verdedigde. Zo toonde hij dezelfde sociale kant die ook vaak in zijn foto’s herkenbaar was.