Limburgs OV: sneller en vaker met minder buslijnen

Arriva neemt het openbaar vervoer vanaf 11 december over van Veolia.

Openbaar Vervoer gedeputeerde Patrick van der Broeck (R) en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland Anne Hettinga, bij de bekendmaking van de concessie aan Arriva. Foto Piroschka van de Wouw / ANP

Minder buslijnen, maar snellere verbindingen en hogere frequenties. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe dienstregeling voor openbaar vervoer in Limburg die op 11 december aanstaande ingaat. Op die dag neemt Arriva het openbaar vervoer in die provincie over van Veolia.

Lijnbussen gaan vaker per uur rijden, op een enkele plek zelfs tot zestien per zestig minuten. Ze gaan ook sneller op hun doel af. Dat betekent dat lussen om nog net een bepaald dorp of een bepaalde wijk mee te nemen in veel gevallen komen te vervallen. Vervoer op afroep, zoals OV-lijntaxi’s en shuttles, zijn op sommige plekken het alternatief. “Maatwerk,” noemt gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Openbaar Vervoer) dat. “Het voorkomt dat bussen op bepaalde lijnen grote delen van de dag leeg of bijna leeg rondrijden.”

Frank van Setten, adjunct-directeur trein bij Arriva, verwacht dat “die betrouwbaarheid en snelheid opwegen tegen iets verder lopen of fietsen naar een halte. Bij treinen vinden we het nu al normaler dat een station niet altijd middenin een dorp ligt, maar aan de rand.” De nieuwe dienstregeling mikt ook op betere aansluitingen van de bus op trein en vice versa.

Groei

Arriva verzorgt behalve het treinvervoer op de lijnen Nijmegen-Venlo-Roermond en Maastricht-Heerlen (nu al in handen van voorganger Veolia) straks ook alle andere stoptreinen in Limburg. Alleen de intercity tussen Maastricht en Amsterdam blijft een zaak van de NS. Er komen ondertussen ook meer verbindingen met het OV-net van het nabije Duitsland en België.

Arriva en de provincie Limburg verwachten voor de komende vijftien jaar, de duur van de OV-concessie, een verdere groei van het gebruik van het openbaar vervoer. Alleen al voor het eerste jaar wordt gerekend op een plus van vijf procent.

Vanaf 2025 is al het openbaar vervoer in Limburg elektrisch. Met ingang van 11 december is Venlo de eerste stad waar alleen nog elektrische bussen zullen rijden.

Nieuwe concessie

Veolia zorgde vanaf 2006 voor het busvervoer, bepaalde taxidiensten en twee stoptreinverbindingen in Limburg. Het aantal reizigers en de klanttevredenheid namen toe, maar Veolia had moeite om zonder verliezen te draaien. De Franse onderneming bood op busgebied een meer fijnmazig net aan.

De concessie van Veolia liep dit jaar af. Bij een nieuwe aanbesteding kwam NS-dochter Abellio als beste uit de strijd. Later bleek dat bij de procedure vals spel werd gespeeld. Het winnende bedrijf had cruciale informatie doorgespeeld gekregen van een medewerker van Veolia. “Een woelige tijd, ons aangedaan door anderen,” zegt gedeputeerde Van der Broeck.

Limburg besloot na de affaire, die onder anderen NS-topman Timo Hughes zijn positie kostte, te gunnen aan de nummer twee van de aanbesteding, Arriva. Die dochter van Deutsche Bahn verzorgt al openbaar vervoer in onder meer Noord- en Oost-Nederland en Zuid-Holland.