Fotograaf Kors van Bennekom overleden

Als er één fotograaf is die het beeld heeft bepaald van het theater in de jaren zestig en zeventig, moet dat Kors van Bennekom zijn.

Kors van Bennekom Foto Ine van Bennekom


Wim Sonneveld als Dr. Higgins, My Fair Lady. 1960 (foto: Kors va

Pierre Bokma repeteert Shakespeare's 'Hendrik de Vijfde'. Amster

Als er één fotograaf is die het beeld heeft bepaald van het theater in de jaren zestig en zeventig, moet dat Kors van Bennekom zijn. Hij was de huisfotograaf van de meest uiteenlopende gezelschappen, van het Publiekstheater en Centrum tot het Amsterdams Volkstoneel, de Dogtroep en de Carré-musical Cats. En in alle boeken die sindsdien over die periode verschenen, zijn het dus veelal zijn foto’s die laten zien hoe het was.

Wederopbouw in beeld

Kors van Bennekom is dinsdag overleden, 83 jaar oud. Hij werkte bij een fotowinkel annex opticien, volgde een schriftelijke cursus fotografie en begon in 1956 bij de communistische krant De Waarheid, waar hij veel acties en demonstraties fotografeerde. Maar vaak ging hij ook de straat op om zonnige, optimistische tafereeltjes te fotograferen waarmee de krant zijn nieuwskolommen opfleurde. Zo bracht hij, zonder vooropgezet plan, de wederopbouw in beeld. Hetzelfde gold voor de talloze familiefoto’s die hij maakte – eerst is daar bijvoorbeeld het beeld van zijn vrouw die zich waste in een klein teiltje, en een paar jaar later in een heuse douche stond.

In 1965 begon Van Bennekom voor zichzelf. Een belangrijk opdrachtgever werd het gratis verspreide krantje 8 Uur vanavond, dat al snel de naam Uitkrant kreeg. Omdat het blad over voorstellingen schreef die nog niet in première waren gegaan, specialiseerde Van Bennekom zich in repetitiefoto’s in markant zwart-wit – in dezelfde dynamische, maar ongekunstelde reportagestijl die eerder zijn persfoto’s hadden gekarakteriseerd.

Zijn contacten in de theaterwereld leverde hem tevens de opdrachten voor scènefoto’s op, die zijn bekendste werk zouden worden. Zijn missie was te laten zien wat er in zo’n voorstelling te zien was. Ongeposeerd. En eerlijkheid boven alles.

Van Bennekom was bovendien een strijdbaar man die menigmaal als verenigingsbestuurder of voor zichzelf in de bres sprong om de rechten van fotografen te verdedigen. Zo toonde hij dezelfde sociale kant die ook vaak in zijn foto’s herkenbaar was.