Dit vindt NRC van de films die deze week uitkomen

In Fuocoammare schetst Gianfranco Rosi de vluchtelingencrisis op het eiland Lampedusa. Niet opdringering of luidruchtig, maar eerder vreemd verstild.

  • ●●●●

    Fuocoammare: Documentaire

    Deze week is het precies drie jaar geleden dat 368 vluchtelingen omkwamen bij een scheepsramp bij het Italiaanse eilandje Lampedusa. Op dat eiland bracht regisseur Gianfranco Rossi een jaar door, om de vluchtelingencrisis op het eiland in beeld te brengen. Hij laat niet alleen het lot en de levens van de vluchtelingen zelf zien, maar ook die van de eilandbewoners. In tegenstelling tot veel stemmen in het vluchtelingendebat is Rosi’s film niet opdringering of luidruchtig, maar eerder vreemd verstild. Lees de recensie: Het eiland in de storm van een humanitaire crisis

    Regie: Gianfranco Rosi. In: 27 bioscopen.

  • Lees ook: ‘Ik durfde de 40 lijken in het ruim niet te filmen’ - Interview Gianfranco Rosi - Hij woonde een jaar op Lampedusa, in de met een Gouden Beer bekroonde documentaire ‘Fuocoammare’. En filmde doden die er niet toe doen.
  • ●●●●

    Fukushima, mon amour: Arthouse

    Een plek waar eerst een tsunami en dan een kernramp plaatsvond, is niet bepaald hoopvol te noemen. Toch gaat Marie, de hoofdpersoon van de Duitse arthousefilm Fukushima, mon amour, naar Fukushima als haar huwelijk wordt afgeblazen. Daar probeert ze zich - als clown - te redden in een wereld die geschetst wordt door koppigheid en wanhoop. Lees de recensie: Duitse olifant scharrelt rond een Japanse kerncentrale

    Regie: Doris Dörrie. Met: Rosalie Thomass, Kaori Momoi, Nami Kamata. In: 13 bioscopen.

  • ●●●●●

    The Girl on the Train: Thriller

    Van onder de tl-verlichting in de trein zie je honderden levens voorbij zoeven. Forensen krijgen een kort, maar bijna voyeuristisch inkijkje in de levens van wildvreemden. Of niet zo wildvreemden, in het geval van Rachel Watson, de hoofdpersoon van The Girl on the Train. Zij bekijkt vanuit de trein de levens van de mooie en gelukkige mensen uit haar oude bestaan. Tot ze iets ziet wat ze niet hoort te zien. Lees de recensie: Schuldgevoel is ook schuld

    Regie: Tate Taylor. Met: Emily Blunt, Haley Bennett, Justin Theroux. In: 97 bioscopen.

  • ●●●●●

    The Wailing: Horror

    In een ondoordringbaar bos op de dichtbegroeide bergen van Zuid-Korea leeft een monster, die mensen tot krankzinnige moorddaden dwingt, en het is aan politieagent Jong-gu om daar wat aan te doen. Maar waar komen de problemen vandaan, en wat heeft de Japanner in het bos ermee te maken? Lees de recensie: Koreaanse demonen

    Regie: Na Hong-jin. Met: Kwak Do-won, Hwang Jung-min, Kunimura Jun. In: 12 bioscopen.

  • ●●●●●

    La danseuse: Biopic

    In je ééntje een kunstvorm proberen te vernieuwen, dat is geen makkelijke taak. Het is wel de missie die de Amerikaanse danseres Loïe Fuller zich stelde toen zij aan het eind van de 19e eeuw naar Parijs vertrok. La danseuse vertelt haar (sterk geromantiseerde) levensverhaal en reconstrueert hoe Fuller techniek en spektakel in de danswereld introduceerde. Lees de recensie: Tragische danspionier

    Regie: Stéphanie Di Giusto. Met: Soko, Gaspard Ulliel, Mélanie Thierry, Lily-Rose Depp. In: 21 bioscopen.

  • ●●●●

    Pete’s Dragon / Peter en de draak: Kinderfilm

    Disney is druk bezig met het produceren van remakes van klassieke kinderfilms. Zo ook Pete’s Dragon, een wat onbeduidende Disneymusical uit 1977. De nieuwe versie van indie-regisseur David Lowery is bepaald niet onbeduidend. Epische natuurlyriek en avontuurlijke aspecten worden afgewisseld met een aandoenlijke draak en intieme scènes over moederliefde. Lees de recensie: Lyrische en ontroerende remake Disneydraak

    Regie: David Lowery. Met: Bryce Dallas Howard, Oakes Fegley, Wes Bentley, Robert Redford. In: 116 bioscopen.

  • ●●●●●

    Meesterspion: Kinderfilm

    De makers van Dummie de Mummie en Mees Kees lijken beide films in de blender te hebben gegooid. Voeg een snufje James Bond toe, en een flinke scheut jarenvijftigsfeer en je krijgt Meesterspion. Echt stoer is de meesterspion, die met de tienjarige Tim een oude zaak probeert op te lossen, echter niet. Het zou zomaar kunnen dat kinderen de film te kinderachtig vinden. Lees de recensie: James Bond voor kinderen

    Regie: Pieter van Rijn. Met: Beau Schneider, Stijn van der Plas, Aus Greidanus, Nienke de la Rive Box. In: 111 bioscopen.

  • ●●●●

    As I Open My Eyes: Drama

    Een milde politiestaat. Zo zou je Tunesië vóór de Arabische Lente kunnen noemen. Maar voor de 18-jarige Farah is de politiestaat verre van mild. Zo’n wilde tiener, die politieke liedjes zingt en graag provoceert, dat kan natuurlijk niet. Farah komt er al snel achter dat haar hippe vriendjes laffe verraders zijn, en dat zijzelf ook geen Che Guevara is. Lees de recensie: Muzikale rebellie vlak voor de Arabische Lente

    Regie: Leyla Bouzid. Met: Baya Medhaffer, Ghalia Benali, Montassar Ayari. Gaat volgende week in roulatie.

  • Lees ook: Gebroken door de politiestaat - Interview Leyla Bouzid - De regisseur laat in ‘As I Open My Eyes’ zien hoe een politiestaat jeugdig idealisme in de kiem smoort.
  • ●●●●

    Supersonic: Muziekdocu

    Is Oasis de beste band ter wereld? Zelf vinden de bandleden in elk geval van wel. In Supersonic wordt scherp het succesverhaal van de Engelse band geschetst. Van de ontdekking in een kelder in Glasgow tot het wereldwijde succes van de band van de broers Gallagher. Maar ook de schaduwzijden van de roem en van de haast megalomane broertjes blijft niet onbelicht. Lees de recensie: Vloekend en vechtend naar de top

    Regie: Mat Whitecross. In: 41 bioscopen.

  • Lees ook: De glorieuze chaos van Oasis - Interview Matt Whitecross - Hij maakte de muziekdocu ‘Supersonic’ over de pijlsnelle opkomst van de roemruchte band Oasis. „Ze kunnen niet praten over emoties.”