Brandbrief: ‘Laat ProRail zelfstandig blijven’

Het kabinet moet nog eens goed nadenken over het ombouwen van spoorbeheerder ProRail van zelfstandig bedrijf naar overheidsdienst. Dat kabinetsvoornemen heeft grote financiële nadelen en veel onzekere gevolgen. De voordelen van de operatie zijn onduidelijk. Dat is de strekking van een brief die acht organisaties voor personen- en goederenvervoer op het spoor dinsdag aan staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur & Milieu, PvdA) hebben gestuurd. De brief is ondertekend door NS, regionale vervoersbedrijven, vrachtvervoerders, havenbedrijven, vakbond FNV Spoor en reizigersorganisatie Rover. Zij zijn bezorgd over het voornemen van Dijksma om ProRail onder de hoede van het ministerie te brengen. Het staatsbedrijf met privaatrechtelijke grondslag wordt dan een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) of agentschap, zoals Rijkswaterstaat. Volgens de verontruste briefschrijvers is de afgelopen maanden onvoldoende onderzocht wat de gevolgen zullen zijn van een herpositionering van ProRail. Ook zijn er geen verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie naar voren gekomen. „Daarmee is en blijft onduidelijk welk probleem er nu wordt opgelost.” Een van de onduidelijke consequenties betreft de btw. Gaan de kosten voor de vervoerders met 21 procent omhoog als ProRail als overheidsorganisatie geen btw meer mag aftrekken? Gaan de prijzen van treinkaartjes ook omhoog? Ook de financiële gevolgen van gewijzigde arbeidsvoorwaarden zijn volgens de organisaties onduidelijk. (NRC)