‘Ongeluk Harlingen veroorzaakt door rotte mast’

Bij het ongeluk op een schip kwamen drie Duitsers om het leven. De mast had nog maar een kwart van de stevigheid die het moest hebben.

Op zeiljacht Amicitia brak op 21 augustus de mast af. De mast viel op het schip zelf, waarbij drie Duitsers om het leven kwamen. Foto ANP

Het ongeluk op een schip in Harlingen waarbij in augustus drie Duitsers om het leven kwamen, is veroorzaakt door een zwaar verrotte mast. Dat concludeert de Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung (BSU), de Duitse evenknie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), in een tussenrapportage.

Bij het ongeluk in Harlingen kwamen drie mannen van 19, 43 en 48 jaar om het leven. In totaal waren twaalf Duitse familieleden aan boord van het schip, dat net terugkwam van een reis op de Waddenzee.

Tot in de kern verrot

Het breukvlak op de mast zat aan de onderkant van een roestvrijstalen plaat die er tegenaan was geschroefd. Onder deze stalen plaat kon water naar binnen sijpelen, schrijft de BSU. Dat leidde ertoe dat de mast tot in de kern verrot en vochtig was. De mast had op het breekpunt nog maar een kwart van de stevigheid die het moest hebben. Volgens de onderzoeksinstantie hebben aan de mast eerder ook “niet vakkundige” en “niet waarneembare” reparaties plaatsgevonden.

Ook de OVV doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk in Harlingen, en wil niet inhoudelijk reageren op de bevindingen van de BSU. “Ons onderzoek loopt nog, en zo lang dat aan de gang is, geven wij geen reacties”, zegt een woordvoerder. De OVV verwacht in de zomer van 2017 met de eerste resultaten te komen.

‘Geschokt’

De BSU geeft in zijn tussenrapport een waarschuwing uit voor Duitse scheepseigenaren. Charterschepen met vergelijkbare masten moeten gecontroleerd worden op of er bij hen ook houtrot is ingetreden.

De OVV vindt een zelfde soort waarschuwing voor Nederlandse schippers onnodig, concluderen ze op basis van het onderzoek dat ze tot nu toe gedaan hebben. “Zo’n waarschuwing geven allen af als er acuut gevaar dreigt voor de betreffende sector.”

Tegenover de Leeuwarder Courant zegt Paul van Ommen, directeur van de Vereniging van de Beroepschartervaart, geschokt te zijn door het tussenrapport van de BSU.

“Er is ogenschijnlijk gerommeld en geklungeld met die mast. Het geeft een zwart beeld. Tegelijk zorgt het rapport voor verwarring onder de leden. Ze vragen zich af waarom de OVV zich hier niet achter schaart. Het zou helderder zijn wanneer instanties gezamenlijk optrekken.”