Google Pixel wil je tweede huid zijn

TECH

Google brengt een reeks eigen gadgets uit, zoals de Pixel-telefoon. ‘Made by Google’ moet het Apple-imperium de pas afsnijden.

Brian Rakowski van Google presenteert in San Francisco de Google Pixel-telefoon Foto Ramin Talaie / AFP

Google mag dan 75 miljard dollar per jaar verdienen aan online advertenties, het Amerikaanse internetbedrijf heeft serieuze plannen om eigen elektronica op de markt te brengen. Dinsdagavond introduceerde Google twee Pixel telefoons, „van binnen en van buiten door onszelf ontworpen”.

De Pixel gaat het opnemen tegen de best verkopende smartphone van dit moment, de iPhone van Apple. Maar de Pixel is ook een concurrent voor de Android-toestellen van andere telefoonfabrikanten.

Op een presentatie in San Francisco toonde Google behalve nieuwe telefoons ook een virtualrealitybril, een nieuwe wifirouter en een slimme luidspreker – in de stijl van Amazon Echo - die met spraakbediening werkt: Google Home.

De Google-diensten zijn de verbindende schakels tussen al die gadgets. Deze aanpak lijkt op die van Apple, dat zijn apparaten met elkaar verbindt via iCloud en assistent Siri. Zo beginnen de beide techgiganten meer op elkaar te lijken; naarmate Apple meer eigen internetdiensten aan zijn hardware toevoegt, voegt Google meer hardware aan zijn diensten toe.

Bij de Google-gadgets staat niet langer de zoekmachine of Google Now (een gepersonaliseerde zoekdienst) centraal, maar de Google Assistant. Dat is een spraakgestuurde virtuele assistent die informatie oplepelt in gespreksvorm. „Kunstmatige intelligentie is het volgende computerplatform, na de pc en de smartphone”, aldus Google-topman Sundar Pichai.

Een nog persoonlijker computer

Voor Google is de Assistant een nieuwe manier om zich tussen gebruikers en de (digitale) buitenwereld te nestelen en daarbij – uiteindelijk – advertenties te serveren.

Het is bovenal een nog persoonlijker vorm van ‘computeren’; de Assistant werkt pas goed als hij toegang krijgt tot grote hoeveelheden persoonlijke gegevens, zoals mail, agenda, kijk- en luistergedrag en zoek- en surfgeschiedenis. Kortom, alles wat Google van je verzamelt. „We bewaren het veilig”, drukte Pichai zijn publiek op het hart.

De Assistent lost allerlei problemen op. Van ‘hoe heette dat liedje ook al weer’ tot het onthouden van de code van je fietsslot en het vinden van het Perfecte Restaurant – dat is bij dit soort presentaties meestal het summum van dienstverlening.

Om de werkelijke kracht van de Assistant te demonstreren wil Google een zo intiem mogelijke relatie met de gebruiker – een tweede huid zijn. Dat kan niet met Android-toestellen van andere fabrikanten, die hun eigen software aan Android toevoegen. Het kan – deels – door de Assistant in de nieuwe chatapp Allo te stoppen. Maar echt goed werkt de Assistant als je hardware en software op elkaar af stemt, zonder inmenging van buitenaf. Net als Apple dat doet. Vandaar: de Pixel.

Googles mobiele besturingssysteem Android staat op 85 procent van de 1,5 miljard smartphones die dit jaar verkocht worden. Google is in Europa al op het matje geroepen wegens mogelijk misbruik van zijn marktmacht.

Ondanks dit enorme marktaandeel haalt Google nog driekwart van zijn mobiele advertentieopbrengsten binnen via iPhone-gebruikers. Die hebben doorgaans meer te besteden.

Google wil toegang tot dit high end segment en geeft de Pixel daarom de prijs die daarbij hoort: 649 dollar - in Europa vanaf 759 euro. Dat zet de verhouding met Googles Android-partners, met name Samsung, onder druk. De smartphonefabrikanten vechten elkaar nu al de tent uit omdat de vraag naar nieuwe toestellen bekoeld is.

pixel

Onbeperkte webopslag

In de high end markt draait het straks dus om de Gphone (Pixel) versus de iPhone. Eén ding waarmee Google Apple meteen verslaat: de Pixel wordt geleverd met onbeperkte webopslag van foto’s en video’s, in hun volledige kwaliteit. iPhone-gebruikers betalen fors voor de gigabytes in iCloud.

Wordt Google echt een hardwaremaker? „Het is een natuurlijke stap voor ons en we leggen ons er meerdere jaren op vast”, zei Rick Osterloh, die de hardwaredivisie leidt.

Google verkocht mondjesmaat Nexus-toestellen met ‘100 procent Android’, in samenwerking van LG, Huawei en HTC. Met de Pixel en Pixel XL (5 en 5,5 inch scherm), gaat Google moeite doen om de toestellen daadwerkelijk te verkopen. Er zijn deals met providers (vooralsnog in de VS, Canada, Australië en India).

Sommige Google-hardware haalde echter nooit de winkel en Nest, de slimme thermostaat van het zusterbedrijf van Google, wordt gereorganiseerd. Het grootste commerciële succes is de Chromecast waarvan er 30 miljoen zijn verkocht: een goedkope gadget die beeld van je telefoon of computer op de tv projecteert. Heel wat anders dan een dure smartphone in een oververzadigde markt.