Streng verboden korting te geven

Marc Hijink schrijft over de laatste ontwikkelingen in tech.

Ik beloof het in dit stukje maar één keer te gebruiken. Want meestal vallen toehoorders, zodra ze het woord ‘netneutraliteit’ horen, in een comateuze slaap. Het toverwoord om iedereen weer wakker te krijgen: korting.

Huh? Wat?

Nederlanders houden van een koopje. We zijn zuinige zeikerds die altijd zeuren om korting. Behalve als het gaat om mobiel internet. Daar willen we juist verbieden dat er links en rechts kortingen worden uitgedeeld.

De Eerste Kamer buigt zich dinsdag over een wet die elke vorm van prijsdiscriminatie door (mobiele) providers verbiedt. Telecomproviders mogen niet zomaar gratis concurrenten duurder maken (WhatsApp of Facetime bijvoorbeeld). En ze mogen ook niet één dienst onbeperkt aanbieden, zonder datalimiet, terwijl voor de rest van het webverkeer de gigabytes wél geteld worden.

Zo hoort het, zegt Bits of Freedom, beschermridder van onze digitale rechten: alle data zijn immers gelijk. ‘Als één dienst door de provider goedkoper wordt aangeboden, zal die dienst snel machtig groot zijn en maken concurrerende alternatieven geen kans. Slecht voor jou als consument.’

Maar wat als de telecomprovider nu een verzameling van diensten aanbiedt? Bijvoorbeeld een abonnement op alle denkbare muziekdiensten en internetradio-stations, zonder dat je voor dat dataverkeer hoeft te betalen? Of een abonnement dat je onbeperkt naar Netflix, YouTube en Amazon Prime (straks ook in Nederland) laat kijken?

Er zijn providers die met die plannen rondlopen. Ze verkopen liever ‘onbeperkte muziek’ en ‘onbeperkte video’ dan ‘20 GB’ – een stapel inwisselbare gigabytes. In Nederland mag dat niet. Dat gaat verder dan wat er in Europees verband is afgesproken. Brussel wil per geval bepalen of een provider zijn boekje te buiten gaat. Plat gezegd: telecomproviders waren beter in het lobbyen in Brussel dan in Den Haag.

Wie krijgt er gelijk? Europa of Nederland? Ik ben niet zo van het juridische, ook niet van het principiële. Wel van het praktische.

Voor een consument is het huidige systeem van bundels ook niet ideaal. Je voelt je gedwongen het tegoed op te maken, omdat je daar eenmaal voor betaalt. Ga je over de bundel heen, betaal je alsnog de hoofdprijs.

Het aanbod van providers is notoir onoverzichtelijk en de meeste mensen hebben geen flauw benul wat ze aan data verbruiken op een smartphone die updates downloadt, synchroniseert met de cloud en Spotify op volle toeren draait. In zulke gevallen kan een gespecialiseerde dienst best een uitkomst zijn. Wel met een fikse korting dan, graag.