Column

Is het naïef om de baas van Netflix te geloven?

Reed Hastings werd in College Tour ontvangen als een wereldster. Is het naïef om hem te geloven, als hij zegt dat Netflix ons niet wil bespioneren?

Reed Hastings in 'College Tour' (NTR).

Je zou de gasten van College Tour kunnen verdelen in wereldsterren, met wie gedweept kan worden, en mensen die iets belangrijks veranderen of in gang zetten, zonder dat iedereen al hun naam kent. Reed Hastings (55), mede-oprichter en ceo van Netflix, hoort duidelijk in de tweede groep thuis. Hij heeft niet eens een eigen Nederlandstalige pagina op Wikipedia.

Toch waren de 400 studenten in poptempel Paradiso als een warm bad voor hem. Toen hij vroeg wie er de afgelopen tijd wel eens naar zijn streaming videokanaal had gekeken, gingen alle handen de lucht in. Voor jonge, hoogopgeleide en grootstedelijke kijkers is de lineaire tv iets van vroeger. Hastings geeft de tv zoals wij die kennen nog twintig of dertig jaar. En hij verwacht dat de streaming revolutie nog lang stabiele resultaten zou kunnen opleveren, want er dient zich nog geen nieuwe verandering achter de horizon aan.

Tekst gaat verder onder de video

Voor Hastings is Amsterdam een soort tweede thuis. Hij vierde er zijn 25-jarig huwelijksjubileum en het internationale hoofdkantoor is er gevestigd. Want Holland is een land voor ondernemers in de nieuwe media, waar niet raar wordt opgekeken van ideeën die alles overhoop gooien.

De cijfers van Netflix zijn geheim, maar de cijfers over mediagebruik in Nederland wijzen erop dat de overgrote meerderheid, ook van jongeren, nog steeds lineair tv kijkt. Maar dan moet je wel de loodrecht naar beneden wijzende curve van het tv-gebruik door jongeren in het achterhoofd houden.

De liefdesaffaire tussen Netflix en Nederland laat zich niet helemaal verklaren. Want waarom was HBO veel minder populair? Deze concurrent kondigde afgelopen week aan er in Nederland mee te stoppen. Het zou aan de marketing kunnen liggen (ik dacht lang dat HBO nog steeds een lineaire dienst was, hoewel dat al niet meer klopte). Als Amazon zich hier op de markt meldt, dan moeten we maar afwachten of dat ook zo aanslaat als Netflix.

Wat ik zeer waardeer in Netflix is dat er, afgezien van zaterdag toen er een wereldwijde storing was, zo weinig storingen zijn. De interfaces zijn soepel en efficiënt, terwijl veel concurrenten, zoals de NPO en Ziggo, nog steeds wekelijks problemen opleveren voor de consument.

Reed Hastings wil voorzien in de behoefte van mensen om verhalen tot zich te nemen, maar hij verzet zich tegen de gedachte dat Netflix een verhalenmachine zou zijn. Het gaat om plezier, en elke associatie met ingewikkelde algoritmen die ons gedrag zouden sturen, zwakt hij danig af: „Onze naam begint ook met een N, maar we zijn geen NSA.”

Op de een of andere manier vertrouw ik Netflix in dit opzicht meer dan Google of Facebook. Zo’n man die voor het Vredeskorps als imker in Swaziland heeft gewerkt, die gaat ons toch niet bespioneren? Maar misschien is dat een heel naïeve gedachte.