Recensie

Hamlet is een opgefokte, geile bink met ‘skills’

In de ‘remix’ van Hamlet door Zep is de tragische hoofdpersoon geen tobbende, twijfelende en langzaam tot waanzin gedreven prins, maar een viriele, energieke en boze bink. De traditionele Hamlet heeft verdriet om de dood van zijn vader en worstelt met zijn achterdocht jegens zijn moeder. Die gevoelens en de vraag of hij gekte voorwendt of dat de gekte hem overneemt maken hem zo’n complexe, intrigerende figuur.

In de regie van Peter Pluymakers gaat Hamlet recht op zijn doel af. Tarikh Janssen speelt hem arrogant, opgefokt en uit op wraak: een macho, die geregeld in zijn kruis grijpt. Jouman Fattal zingt als Ophelia mooi en breekbaar een akoestische versie van Crazy in Love, maar Hamlet is geil en noemt de prinses een saaie non. Zo creëert Pluymakers weliswaar een Hamlet van deze tijd, maar het ontbreken van enige ambivalentie is een kostbaar verlies.

Een ander opvallend aspect is de eigentijdse vertaling op rijm van hiphopveteraan Brainpower. Termen als ‘chill’, ‘skills’ en ‘koud maken’ doen Shakespeare rauwer klinken, maar het rijm maakt de dialogen ook kinderachtiger. Grootste vraagteken van deze Hamlet is het hoge tempo dat Pluymakers zijn acteurs oplegt. Dat gaat geregeld ten koste van de aandacht voor wat er eigenlijk gezegd wordt. Dan ratelen de personages maar door en worden lastige passages en emoties verdoezeld. De tragiek wordt op die manier al te veel uit de voorstelling gewrongen.