Recensie

Titanen nederpop kiezen stoer voor nieuw materiaal

©

Hoe eenvoudig hadden Boudewijn de Groot, Henny Vrienten en George Kooymans de blits kunnen maken met een parade van hun succesnummers. En hoe stoer is het dat ze dat niet doen, nu deze titanen van de Nederlandse popmuziek na een gelegenheidsoptreden bij de 65ste verjaardag van Cesar Zuiderwijk een serieuze gezamenlijke tournee ondernemen. Met voor de pauze alleen nieuw materiaal was het spectaculair om Golden Earring-gitarist Kooymans opeens in het Nederlands te horen zingen, in een vet Haags accent waarmee hij „verdriet” op „Haagse beat” liet rijmen.

Vetkuivengevoel

Als er al nostalgie kwam kijken bij de muziek van de grijze mannen van 72 en tweemaal 68 jaar, dan zat het in scherpe observaties over het „vetkuivengevoel” van ‘Zondagmiddag in de Roxy’; een prachtige terugblik op de tijd dat beatmuziek nog moest worden uitgevonden. Alle drie stelden ze zich dienbaar op in elkaars liedjes, met samenzang waar de Everly Brothers een puntje aan konden zuigen. Wat een fantastisch allround-gitarist is Kooymans, en wat een stuwende swing kan Vrienten in zijn basspel leggen. Toetsenman Tijn Smit en drummer Martijn Bosman waren virtuoos onnadrukkelijk aanwezig.

Mooie liedjes te over, ook na de pauze toen Vrienten solo zijn muzikale autobiografie blootlegde in ‘Spelen met Vuur’ en De Groot de show stal met Freek de Jonges ‘De Vondeling van Ameland’. Uiteindelijk gingen er toch nog warme golven van herkenning door de zaal bij twee fraaie Earringballads, maar niet voordat Kooymans een onverwacht komisch talent aan de dag had gelegd in het zompige funknummer ‘Alles Is Nat’.

Zelfs in de toegift deden de heren niet aan makkelijk inkoppen, met een jazzy ‘Is Dit Alles’ als enige concessie aan Vrientens Doe Maar-verleden en ‘Annabel’ als een minder voor de hand liggende De Groot-klassieker. Ze toonden dat er geen leeftijdplafond bestaat voor muzikanten die bereid zijn elkaar artistiek naar een hoger plan te tillen.