Te veel ideale schoonzoons

Eredivisie

Willem II verloor van koploper Feyenoord. Directeur Berry van Gool wil de club laten groeien. „Heracles is ons voorbij.”

Foto ANP Pro Shots

Berry van Gool zit twee uur voor de wedstrijd tegen Feyenoord in zijn kantoor – bril, strak in pak, stropdas met clublogo. Sinds drie jaar is hij algemeen directeur van Willem II. Hij kent de mores van zowel de bestuurskamer als de kleedkamer. Hij is oud-jeugdspeler van de Tilburgse club, haalt het tweede, maar ziet op zijn negentiende in dat hij het niet redt – „ik was niet de nieuwe Van Basten”.

Van Gool rondt zijn studie fiscale economie af en werkt onder meer bij Van Lanschot Bankiers en ABN Amro. Hij is geboren en getogen Tilburger en blijft in die jaren fan, hij zit vaak in vak-M. „Met mijn vader en later met mijn zoontje.” In 2013 komt de directeurspost vacant, hij solliciteert succesvol.

Het Koning Willem II-stadion druppelt zondagmiddag vol. Van Gool hoopt op een stuntje tegen koploper Feyenoord. Maar het wordt 0-2. Zo blijft de enige competitiezege van dit seizoen die verrassende 1-2 bij Ajax, alweer van 20 augustus.

Van Gool (43) knikt, het is stil rond Willem II. Veelzeggend: twee korte berichtjes over de club in de twee recentste edities van VI. Meer niet. Anonieme strijd in het rechterrijtje, de grijze muis van de eredivisie dit moment? „Ja, misschien”, zegt Van Gool, om er direct aan toe te voegen: „Ik denk dat we een van de mooiste clubs zijn met het mooiste shirt.”

Traditieclub

Willem II, traditieclub, altijd strevend naar aanvallend voetbal, gentleman’s als Piet de Visser, Hans Westerhof en Co Adriaanse coachten er. Het volkse dat rivaal NAC Breda kenmerkt, is hier minder. „Van vroeger uit zijn we de fabrikantenclub”, zegt Van Gool. „Wij zijn een beetje de hockeyclub onder de voetbalclubs. Dat is je DNA. Dat willen we uitstralen. Dat is goed voor je aantrekkingskracht naar sponsoren.”

Rust, Van Gool ziet het als een kracht. Hij heeft met de komst van Erwin van de Looi – „een wat rustiger type” – een coach die contrasteert met voorganger Jurgen Streppel – „veel meer een flamboyante persoonlijkheid”.

Tel daarbij op dat de selectie een hoog gehalte ideale schoonzoons heeft, en je krijgt het beeld dat er soms wat vuur ontbreekt. Mannen die opstaan als de oorlog moet worden gewonnen. Te netjes? „We zijn inderdaad misschien wel nette jongens”, zegt spelmaker Erik Falkenburg. Hebben ze meer klootzakken nodig? „Nee.” Falkenburg lacht even. „In een nette jongen kan ook een klootzak zitten.”

Van de Looi probeert een andere mentaliteit te implementeren, zegt hij in de presentatiegids van de club. Minder nederig, iets meer de borst vooruit. „Ik vind dat we meer moeten uitstralen: wij zijn Willem II, kom maar op!” Realiteit is dat zijn ploeg na het verlies tegen Feyenoord gedeeld veertiende staat.

Willem II is weer gezond na een bijna-faillissement in 2010. Ze zitten in de veilige categorie 3 van de KNVB, voor een deugdelijke financiële huishouding. Het negatieve eigen vermogen is weggewerkt. Maar ze zijn in de afgelopen jaren ingehaald door concurrenten. Van Gool: „Heracles is ons voorbij. PEC Zwolle is ons voorbij. In de kiem zijn dat kleinere clubs in kleinere steden.”

De huidige ranking is waar ze thuishoren, qua financiële verhoudingen in de eredivisie, zegt Van Gool. De begroting steeg van 9,2 vorig jaar naar 10 miljoen euro dit seizoen. „Daarmee ben je de vijftiende club van Nederland.”

En daar zit een mismatch, betoogt Van Gool. Tilburg is, met ruim 200.000 inwoners, de zesde stad van Nederland. „Dan moet je qua begroting niet de vijftiende club van Nederland zijn.” Zijn doel is Willem II naar een begroting van 15 miljoen te laten groeien en er zo een stabiele eredivisieclub in de middenmoot van te maken. Want: als ze op dit niveau blijven hangen, „zak je terug”. Ofwel: degradatie. „Dat is ons de laatste vijf jaar twee keer overkomen. Dat willen we niet meer. We moeten dus groeien.”

Hoe? Er moet meer uit het stadion worden gehaald. Meer ruimte voor zakelijke activiteiten, meer businessunits, capaciteit uitbreiden. Van Gool: „Dan ga je iets meer wedstrijdbaten creëren, krijg je iets meer sponsorinkomsten. Dan kun je structureel naar een hoger niveau. Dat is nodig om de boot niet te missen.”