Is je metro te laat? Dat doet de vervoerder dus met opzet

In een reclame van het Berlijnse OV-bedrijf bepalen eekhoorns hoe lang de vertraging is en gokken chauffeurs op welke reiziger als eerste omvalt door abrupt remmen.

Bron: video BVG op Youtube

Je bent precies op tijd van huis gegaan, om je niet te hoeven haasten. Maar verderop in de straat zie je de bus al stoppen bij de halte. Heeft sprinten nog zin? Je besluit het erop te wagen. Het lijkt wel of de chauffeur langer blijft staan dan gewoonlijk, alsof hij op je wacht. Hijgend hol je de laatste meters en… zie je de deur vlak voor je neus dichtgaan.

Wie de situatie wel eens heeft meegemaakt – eigenlijk iedereen dus – kent het gevoel. De twijfel of je de bus nog moet tegenhouden door ervoor te gaan staan, of dat je beter een klacht kan indienen bij de vervoerder. Want het leek er verdacht veel op dat de bestuurder dit met opzet deed. En als we de nieuwste reclame van het Berlijnse OV-bedrijf mogen geloven, dan is dat ook zo.

De zondag uitgekomen video begint met een jongen die een abonnement komt afsluiten. Hij vraagt de medewerker van de vervoerder, BVG, waarom de prijs zo hoog is. Het antwoord:

“Alles wat je van ons verwacht, mag er dan simpel uitzien, maar het is een hele hoop werk.”

Vertragingsbingo met eekhoorns

De medewerker van het BVG opent daarop de muur achter hem en neemt de jongen mee voor een kijkje achter de schermen. Had hij soms gedacht dat metro’s zomaar vertraging opliepen? Daarvoor gebruikt het BVG eekhoorns die walnoten uit een bingomolen halen. En het getal op de noot, bepaalt hoe veel later de metro komt.

Vervolgens gaat de rondleiding onder meer langs een kamer waar omroepers testen hoe ze zo onduidelijk mogelijk kunnen praten en een kamer waar het personeel via camera’s in verschillende bussen en metro’s kan zien welke reiziger als eerste omvalt door abrupt remmen van de bestuurder.

Een losser imago

Dat het BVG in zijn nieuwe reclame – getiteld “Alles opzettelijk” – te koop loopt met eigen zwakheden is volgens onze correspondent Juurd Eijsvoogel “best gewaagd”. Zelf reist Eijsvoogel, die vanuit Berlijn werkt, regelmatig met het bedrijf. “En zoals overal wordt er ook hier op het OV gemopperd”, zegt hij.

“Aan de andere kant: als een gebruiker die Nederland gewend is, klaag ik niet. Want de frequentie waarmee die U-Bahns hier langskomen is heel erg hoog.”

Bovendien komt het BVG ook wel weg met zo’n reclame, denkt Eijsvoogel. Het Berliner Verkehrsbetriebe heeft namelijk een “losser imago” legt hij uit:

“Dat zie je bijvoorbeeld aan hun losse slogan: ‘Omdat we van je houden.’ En als iemand in het weekend rustig een biertje drinkt in de metro, dan staan de controleurs dat gewoon toe. Het is een bedrijf dat weet dat het zich iets kan permitteren.”

Vorig jaar ook al een hit

“Alles opzettelijk” is overigens niet de eerste gedurfde commercial van het BVG. Eind vorig jaar kwam het bedrijf al met een soort hiphopvideo, getiteld “Ist mir egal”. En dat is precies de reactie van de rapper in de video, een tramconducteur, op vrijwel alles wat hij tegenkomt. Harde muziek, mensen zonder kleingeld? “Het maakt mij niks uit.”