Zie jij de alcoholverslaving?

Het Instagramaccount van Louise Delage bleek minder alledaags dan het eerst leek

Een foto van het account van Louise Delage

Een jonge vrouw op het strand, een jonge vrouw in de stad, een jonge vrouw in een restaurant: op het eerste gezicht zijn de foto’s op het Instagramaccount van de 25-jarige Franse Louise Delage niet heel bijzonder. Zoals dit account zijn er velen. Geposeerde foto’s van tripjes en feestjes uit het leven van een jongere Parisienne, met bovenaan een inspirerende quote: Whatever you are, be a good one.

Tu me fais tourner la tête

Een foto die is geplaatst door Louise Delage (@louise.delage) op

Look

Een foto die is geplaatst door Louise Delage (@louise.delage) op

Beach session 2 #latergram

Een foto die is geplaatst door Louise Delage (@louise.delage) op

Maar wie verder scrollt en goed oplet, valt misschien toch iets op: waarom heeft Louise op bijna elke foto een drankje vast?

Dat is geen toeval, bleek afgelopen week. Het account onthulde dat het niet echt van Louise was, maar van Addict Aide, een Franse organisatie voor alcoholpreventie. Met de campagne ‘Like My Addiction’ wilde de organisatie laten zien hoe lastig het kan zijn om een alcoholverslaving op te merken.

Een kunstgeschiedenisstudente kroop in de rol van Louise en werd 150 keer gefotografeerd. Twee maanden leidde ze een ander leven op Instagram. En met succes: het account kreeg, door een uitgekiende strategie met onder andere veel populaire hashtags, in twee maanden meer dan 18 duizend volgers. Maar vrijwel niemand merkte de drankjes op.

De uiteindelijke video waarin de campagne uitgelegd wordt, werd 66 duizend keer bekeken en leidde tot veel verraste reacties onder volgers. De meesten spreken echter hun lof uit voor de slimme campagne.

Like my addiction

Een video die is geplaatst door Louise Delage (@louise.delage) op