Drie keer een Gouden Kalf voor film The Paradise Suite

Filmgala

Vrijdagavond viel tot ieders verrassing The Paradise Suite in de prijzen voor beste film, scenario en acteur.

Foto ANP

Bij het Gouden Kalveren-gala, dat dit jaar een onderonsje van boekverfilmingen leek te worden, won gisteravond een outsider: The Paradise Suite. Dit multiculturele mozaïekdrama, eerder al de Nederlandse Oscarinzending, ging met drie zware Gouden Kalveren naar huis: beste film, beste scenario (Joost van Ginkel) en beste acteur: Issaka Sawadogo.

Het Gouden Kalveren-gala, dit jaar in het Utrechtse Beatrix Theater, sluit van oudsher het Nederlands Film Festival af. Exact 200 vakgenoten van de Dutch Academy For Film (DAFF) brachten hun stem uit voor Nederlands belangrijkste filmprijzen. Dat nieuwe stemsysteem stuitte vorig jaar op felle kritiek uit de hoek van producenten van publieksfilms. Epos Michiel de Ruyter en thriller De Ontsnapping werden na een teleurstellend gering aantal nominaties terugtrokken van wat een ‘elitaire grachtengordelfeest’ heette te zijn. De grote winnaar werd toen het door weinig mensen bezochte streekdrama Glückauf.

The Paradise Suite, die vorig jaar op het Nederlands Film Festival in première ging, trok slechts 1.725 bezoekers. Maar de boekverfilmingen, met hun ingebouwde publiek van nieuwsgierige lezers, gingen niet met lege handen naar huis. Het maar door 53.000 mensen bezochte, levendige De Helleveeg, naar A.F.Th. van der Heijden, deed goede zaken met twee Gouden Kalveren: voor Hannah Hoekstra, beste actrice als de bokkige, getraumatiseerde tante Tiny, en voor Anneke Blok als haar wegkijkende moeder (beste vrouwelijke bijrol).

Boudewijn Koole mocht een Gouden Kalf voor beste regie in ontvangst nemen en werd beloond voor beste sound design en muziek voor Beyond Sleep (bijna 45.000 bezoekers, naar W.F. Hermans’ Nooit meer slapen). Met zijn bijrol als sinistere sektariër Jozef won Marcel Hensema een Gouden Kalf namens Knielen op een bed violen (bijna 127.000 bezoekers, naar Jan Siebelink), J. Kessels (ruim 12.000 bezoekers, naar P.F. Thomése) verdiende een Kalf met zijn groezelige productiedesign. De grootste boekenfilmhit, Publieke Werken naar Thomas Rosenboom, ging met lege handen naar huis, al had hij de meeste – tien – nominaties én bezoekers: ruim 216.000.

Full Contact, David Verbeeks inkijkje in het brein van een dronepiloot, viel met het beste camerawerk en montage in de prijzen; eerder won hij in Utrecht al de arthouseprijs van het Forum van de Regisseurs. Aan de overzijde van het spectrum gunde het publiek zijn Gouden Kalf aan hitkomedie Bon Bini Holland van Jadino Asporaat, die kinderfilm Dummie de Mummie 2 achter zich liet, alsmede de romkom Mannenharten 2. Als beste documentaire werd A Family Affair gekozen, waarin Tom Fassaert zijn gehate oma opzoekt en zo in een extreem complexe relatie belandt.

Bij de televisieprijzen, waar nog wel een jury over beslist, won een van de door de omroepen gefinancierde ‘One Night Stand’-films: Horizon van Giancarlo Sánchez. Beste acteur in televisiedrama werd Jacob Derwig met Klem, beste actrice Nazmiye Oral in de One Night Stand XI In Vrijheid.