Dramatische schouders, mini-jurken en tops

Modeweek Parijs

Anthony Vaccarello, de opvolger van Hedi Slimane bij Saint Laurent, toonde in Parijs zijn eerste damescollectie

Ontwerp van Foto Reuters

Dure versies van de kleding die je al jaren kon vinden bij de goedkope modeketens. Zeer magere modellen. De shows van creatief directeur Hedi Slimane voor Yves Saint Laurent (door hem omgedoopt tot Saint Laurent) waren zonder twijfel controversieel. Maar commercieel was zijn visie absoluut een succes: binnen twee jaar na zijn aantreden waren de inkomsten van ‘Saint Laurent’ meer dan verdubbeld.

Begin dit jaar ging Slimane weg, na nog geen vier jaar. Zijn opvolger, de Italiaans-Belgische Anthony Vaccarello, liet deze week in Parijs zijn eerste collectie zien, de damescollectie voor voorjaar 2017.

Vaccarello, die bekendstaat om zijn sexy stijl en zijn eigen merk stopzette, ging vooral uit van twee ontwerpen van Yves Saint Laurent: een jurk uit 1982 (Vaccarello’s geboortejaar), met ‘mutton sleeves’ die dramatisch opbollen bij de schouder en smal toelopen, en Le Smoking, ook onder een Slimane een terugkerend fenomeen.

De smalle pijpen van Slimane had Vaccarello gehouden. De jurk voerde hij onder meer uit als leren mini-jurken en tops. Hij liet de ene mouw een paar keer lager op de schouder beginnen dan de ander en liet tops en jurken met één mouw zien. Vaccarello’s Saint Laurent – dat naar verluidt weer Yves Saint Laurent gaat heten – is veel minder provocatief dan dat van Slimane, maar Slimanes aanhang zal hij daarmee niet wegjagen.

Een grotere stijlbreuk was de collectie van Bouchra Jarrar, de nieuwe ontwerper van Lanvin, waar Alber Elbaz dit najaar het veld moest ruimen na een conflict over de koers. Elbaz was geliefd vanwege zijn zorgvuldig gemaakte, frivole jurken die altijd iets spontaans hadden. De stijl van de Marokkaans-Franse couturier Jarrar (ook zij sloot haar huis voor de nieuwe baan) is eveneens verfijnd, maar stoerder.

In haar eerste Lanvin-show liet ze satijnen broekpakken zien, gedragen met vloerlange, transparante blouses; luxe varianten op het motorjack, rokken met gespen op één heup en een aantal transparante jurken. Op een enkel korenblauw of gebloemd stuk na was alles zwart of wit. Feestelijke mode is het, maar wel bedoeld voor een vrouw die meer aan haar hoofd heeft dan feesten alleen.

Sebastien Meunier, de ontwerper die verantwoordelijk is voor Ann Demeulemeester sinds Demeulemeester er drie jaar geleden wegging, heeft geprobeerd zijn stempel op haar stijl te zetten: kleur, en, in een van de vrouwencollecties, seks. Maar hij lijkt te zijn teruggefloten, want zijn collectie voor voorjaar 2017 was klassiek Demeulemeester: donker-romantische, asymmetrische, met linten versierde blouses en pakken, gedragen met stoere veterschoenen met een open hiel.

Demeulemeester-fans zullen er waarschijnlijk gelukkig mee zijn, maar het heeft iets ongemakkelijks, een ontwerper die zo in het handschrift van een ander werkt.