Baas Turks mediaconglomeraat weg na e-maillek

Hij zou aan druk van de regering zijn bezweken om berichtgeving aan te passen, maar volgens Mehmet Ali Yalcindag zijn de mails gefabriceerd.

CNN Türk is eigendom van Dogan Media. Op die zender sprak president Erdogan tijdens de mislukte couppoging via Facetime het Turkse volk toe. Beeld CNN Türk

De topman van Dogan Media, het grootste mediabedrijf in Turkije, is vrijdag opgestapt. Dat meldt persbureau Reuters.

Een groep hackers openbaarde e-mailcorrespondentie die tussen hem en mensen uit de kring rondom president Erdogan verstuurd zouden zijn, waaruit zou blijken dat media van Dogan gehoor hebben gegeven aan verzoeken van de regering om berichtgeving aan te passen.

Mehmet Ali Yalcindag ontkent dat de mails van hem afkomstig zijn, maar is toch opgestapt. Hij zei geen schade toe te willen brengen aan het moederbedrijf van Dogan.

Dogan Media is onder meer eigenaar van het gelijknamige persbureau. Daarnaast bezit het ook Hürriyet, een van de grootste kranten van Turkije, en tv-zender CNN Türk.

‘Fraude’

In de gelekte e-mails zou sprake zijn van correspondentie tussen Yalcindag en de schoonzoon van Erdogan, die tevens minister van Energie is. Om de overheid te vriend te houden zou Yalcindag hebben toegezegd de redactionele lijn van zijn media aan te passen. In een verklaring zegt Yalcindag:

“Deze e-mails zijn niet door mij verzonden, blijkt uit technisch onderzoek naar mijn computer, en zijn niet via mijn computer gestuurd. Dit is lelijke fraude.”

Media van Dogan zijn meerdere malen in aanvaring gekomen met de regering van Erdogan. In 2009 kreeg Hürriyet een boete van een half miljard dollar. Officieel was dat wegens belastingontduiking, maar de krant vermoedde dat de beslissing politiek gemotiveerd was. De krant had geschreven over een Duitse charitatieve instelling die gelieerd zou zijn aan Erdogan en zou hebben gefraudeerd.

Dogan kreeg een paar maanden later een boete van 2,5 miljard dollar, waarna de Europese Commissie zijn zorgen uitsprak over de persvrijheid in Turkije. Met de boete zou Erdogan het mediabedrijf monddood willen maken.

Coupliefhebber

Aydin Dogan, de baas van het moederbedrijf van Dogan Media, is door Erdogan nog voor de mislukte staatsgreep ervan beschuldigd een “coupliefhebber” te zijn. Columnisten van Dogan waren volgens Erdogan “charlatans”.

Een aanklager verklaarde in maart dat Dogan een celstraf van 23 jaar moet krijgen. Hij zou betrokken zijn bij een criminele organisatie die brandstof smokkelt.