Minder verlies Hema, mede door kledingverkopen

Er werden minder etenswaren verkocht.

Lex van Lieshout/ANP

Hema heeft afgelopen kwartaal minder verlies geleden dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Hema leed een verlies van 9,6 miljoen euro, tegen 19 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. De omzet groeide met 3,9 procent tot bijna 278 miljoen euro, blijkt uit cijfers die het bedrijf donderdag presenteerde. Het betere resultaat is vooral het gevolg van kostenbesparingen, onder meer door het inkoopbeleid aan te passen, waardoor voorraden afgebouwd zijn.

Vergeleken met vorig jaar ging er vooral meer kleding over de toonbank. De kledingverkopen brachten ruim 12 procent meer op. Huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten waren goed voor 2,9 procent meer omzet. Die ontwikkelingen staan in contrast met de etenswarenomzet. Die daalde met ruim 3 procent, volgens Hema doordat er minder promotionele acties waren.

Hema wist zijn financiële resultaten vorig jaar al flink te verbeteren en verwacht dat deze ontwikkeling zich doorzet. Het operationeel resultaat bedroeg zo’n 4,5 miljoen, tegenover een verlies van € 4,8 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf durft niet te voorspellen wanneer Hema weer helemaal winstgevend is. Dat Hema ondanks hogere omzet en relatief lagere operationele kosten toch rode cijfers blijft schrijven, komt door de enorme schuldenlast die het bedrijf heeft. Zo betaalde het afgelopen kwartaal meer dan 13 miljoen euro aan rente op lopende leningen.

De meeste aankopen worden in de Nederlandse winkels gedaan, in winkels die al langer dan een jaar open waren werd aan de kassa’s 2,6 procent meer afgerekend. Ook wordt er geëxperimenteerd met een nieuwe schapindeling.

In het tweede kwartaal opende Hema winkels in Parijs, Londen en Barcelona. Om in het buitenland verder uit te breiden komt er een nieuwe directeur internationaal: Richard Flint. Die bekleedt nu nog een functie bij Nike. Eerder werkte hij voor warenhuis Marks & Spencer. Ook zijn in alle landen de webwinkels vernieuwd in de hoop meer online te verkopen.