Amsterdams GVB begint met pinnen in bussen

Reizigers kunnen vanaf donderdag pinnen in bus 33. Eind dit jaar wil vervoerbedrijf GVB contant geld uit alle bussen hebben.

Foto ANP

Busreizigers in Amsterdam zullen vanaf donderdag steeds vaker met pin in plaats van contant geld moeten betalen. Donderdagmiddag werd de eerste pinautomaat gepresenteerd door het GVB in bus 33. Eind dit jaar wil het vervoerbedrijf contant geld uit alle bussen hebben. In de loop van 2017 volgen de trams.

Met het verdwijnen van de geldlade en het installeren van een pinautomaat komt het bedrijf tegemoet aan de wens van veel chauffeurs. Eind 2015 en begin 2016 werden vervoerders geconfronteerd met een stijgend aantal overvallen in het openbaar vervoer. In april staakten buschauffeurs van Arriva in Tilburg na een nieuwe overval. In Amsterdam staakten chauffeurs van stadsvervoerder GVB na overvallen. In beide steden eisten de chauffeurs het afschaffen van fysiek geld in de bus. Het GVB zegt daar al langer mee bezig te zijn, ook om dankzij snellere betaling de doorstroming te verbeteren en de wachttijden bij haltes te verkorten.

Het GVB plaatst 550 pinautomaten in de tweehonderd trams en tweehonderd bussen. De bussen zijn het eerst aan de beurt, omdat daar de veiligheidsproblemen het grootst zijn gebleken. Het doel is volgens het GVB de inbouw zo snel mogelijk af te ronden, ook in de trams, bij voorkeur in de loop van 2017. Een precieze datum kon het bedrijf niet noemen, omdat ook bekeken moet worden of de apparaten goed werken en of reizigers er daadwerkelijk gebruik van maken.

Tien vervoerdersorganisaties presenteerden eer een gezamenlijk plan om per 2018 contante betalingen in het openbaar vervoer uit te bannen. Ook voor hen was de aanleiding het gestegen aantal overvallen op buschauffeurs en controleurs. Met het plan wil OVNL, de brancheorganisatie waarin de vervoerders zich sinds dit jaar hebben verenigd, het gebruik van de ov-chipkaart stimuleren.

Vooral consumenten- en reizigersorganisaties zijn terughoudend met de afschaffing van contant geld. De vervoerders komen daarom ook met randvoorwaarden, waarin ze beloven maatregelen zo goed mogelijk af te stemmen met de betrokken partijen en reizigerstevredenheid te waarborgen.