NS spreidt reizigers met ‘instapzones’ over de trein

Spoorwegen

De zones komen op de sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven, een van de drukste trajecten van het land.

Ordelijk instappen helpt Foto David van Dam

Op de kleinere treinstations tussen Amsterdam en Eindhoven komen ‘instapzones’ die de drukte in de trein moeten verminderen. Uit proeven is gebleken dat reizigers zo beter verspreid worden, waardoor meer mensen kunnen zitten en de trein sneller kan vertrekken. NS laat weten dat de zones volgens de planning vanaf begin 2017 worden ingevoerd.

Twee blauwe bordjes op de perrons markeren waar de instapzone begint en waar hij eindigt. Wie tussen de bordjes in gaat staan, weet zeker dat de sprinter op die plek komt te staan. Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere delen van het perron, worden de reizigers beter verdeeld, zegt een woordvoerder van NS: „Op een groot aantal stations is de trap aan het begin of aan het einde van het perron, waardoor de reizigers op dezelfde plek instappen. Het komt vaak voor dat er mensen op het balkon staan, terwijl er voor- of achterin nog zitplaatsen zijn. De machinist roept dat dan meestal wel om, maar we merken dat reizigers daar weinig mee doen.”

Sprinterstations

Er zijn volgens NS twee redenen om de zones juist tussen Eindhoven en Amsterdam in te voeren. Ten eerste is dat een van de drukste trajecten van het land, waardoor de noodzaak er het grootst is. Bovendien gaat NS er vanaf december volgend jaar zonder spoorboekje rijden. Als de treinen sneller kunnen vertrekken, komt dat op die trajecten de reistijd dus direct ten goede.

Voordat de instapzones ingevoerd kunnen worden, moet eerst voor de machinisten duidelijk zijn waar ze op die stations precies moeten stoppen. Als dat goed gaat, plaatst NS de bordjes en komt er een voorlichtingscampagne voor de reizigers. Mochten de machinisten sneller aan de nieuwe situatie gewend zijn dan voorzien, kan de invoering eventueel worden vervroegd. Mogelijk worden in dat geval eind dit jaar al bordjes geplaatst op 17 sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven.

Volgens NS zijn er nog geen concrete plannen om ook op andere stations instapzones in te voeren. Wel komt er op Schiphol een zogenoemde Intelligent Platform Bar, die aangeeft hoe lang een trein is en waar de deuren zich bevinden. Dit systeem is echter veel duurder en daardoor voorlopig alleen geschikt voor de grotere stations.

Op de intercitystations Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Utrecht, ’s Hertogenbosch en Eindhoven komen geen instapzones. Daar verspreiden reizigers zich, mede dankzij een betere spreiding van de trappen, nu al beter dan op de kleine stations. De bordjes kunnen in de drukte ook gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Een andere reden is dat intercitytreinen vaker op een ander spoor aankomen. Instapzones hebben dan geen zin.