NS doet proef met ‘instapzones’ om reizigers beter te spreiden

Treinreizen

Op de sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven komen speciale instapzones. Het doel: meer mensen laten zitten tijdens de reis.

Foto David van Dam

Op de kleinere stations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven komen speciale instapzones die de drukte in de trein moeten verminderen. Uit proeven is gebleken dat reizigers zo beter verspreid worden, waardoor meer mensen kunnen zitten en de trein sneller kan vertrekken. NS laat weten dat de zones volgens de planning vanaf begin volgend jaar worden ingevoerd.

Twee borden op de perrons geven aan waar de instapzone begint en waar hij eindigt. Wie tussen de borden in gaat staan, weet zeker dat de sprinter op die plek komt te staan. Door op de verschillende stations de instapzones op andere stukken perron in te richten, worden de reizigers beter verdeeld, zegt een woordvoerder van NS: „Op een groot aantal stations is de trap aan het begin of aan het einde van het perron, waardoor de reizigers op dezelfde plek instappen. Het komt vaak voor dat er mensen op het balkon staan, terwijl er voor- of achterin nog zitplaatsen zijn. De machinist roept dat dan meestal wel om, maar we merken dat reizigers daar weinig mee doen.”

Amsterdam - Eindhoven is één van de drukste trajecten van het land, waardoor de noodzaak er het grootst is. Bovendien gaat NS er vanaf december volgend jaar ‘spoorboekloos’ rijden. Als de treinen sneller kunnen vertrekken, komt dat op die trajecten de reistijd ten goede.

Voordat de instapzones ingevoerd kunnen worden, moet eerst voor de machinisten duidelijk zijn waar ze op die stations precies moeten stoppen. Als dat goed gaat, hangt NS de borden op en komt er een voorlichtingsactie voor de reizigers.