Nocturnal Animals Ford vestigt zijn naam als filmmaker

Voor een regisseur die het maken van films er eigenlijk een beetje bij doet, boert Tom Ford bepaald niet slecht. Zijn hoofdberoep is natuurlijk mode-ontwerper. Toch stond hij zeven jaar geleden meteen op de kaart met zijn debuutfilm, A Single Man (met Colin Firth als homoseksuele man in Los Angeles in de jaren zestig die rouwt om de dood van zijn vriend). Dat die film geen toevalstreffer was, bewijst zijn tweede film, Nocturnal Animals, die begin deze maand in première ging op het filmfestival van Venetië. De film, gebaseerd op de roman Tony and Susan van Austin Wright (1993), kent een ingenieuze constructie. Amy Adams speelt een vrouw in Los Angeles die wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, en is uitgekeken op haar werk als galeriehouder. Dan krijgt ze het manuscript toegestuurd van de roman die haar eerste man heeft geschreven, die ze ooit op tamelijk brute wijze verliet: een duister verhaal over geweld en verlies. De film vertelt beide verhalen, dat van de vrouw en haar ex én dat van de roman in de film, waarbij Jake Gyllenhaal zowel de ex als de hoofdpersoon van het verhaal-in-de-film speelt. In Venetië verdeelde Nocturnal Animals de geesten. Intelligent geconstrueerd, of toch iets te kunstmatig? Bijzonder fraaie beelden, of juist te veel neigend naar mooifilmerij? Hoe dan ook werd er veel over de film gepraat. De jury was overtuigd, en gaf de film de Zilveren Leeuw.