‘Meer plek om te zitten in de trein dankzij instapzones’

De zones komen op de sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven, een van de drukste trajecten van het land.

Een sprinter op het nieuwe station Breda. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Op de kleinere stations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven komen speciale instapzones die de drukte in de trein moeten verminderen. Uit proeven is gebleken dat reizigers zo beter verspreid worden, waardoor meer mensen kunnen zitten en de trein sneller kan vertrekken. De NS laat weten dat de zones volgens de planning vanaf begin 2017 worden ingevoerd.

Twee borden op de perrons geven aan waar de instapzone begint en waar hij eindigt. Wie tussen de borden in gaat staan, weet zeker dat de sprinter op die plek komt te staan. Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere stukken perron, worden de reizigers beter verdeeld, zegt een woordvoerder van de NS:

“Op een groot aantal stations is de trap aan het begin of aan het einde van het perron, waardoor de reizigers op dezelfde plek instappen. Het komt vaak voor dat er mensen op het balkon staan, terwijl er voor- of achterin nog zitplaatsen zijn. De machinist roept dat dan meestal wel om, maar we merken dat reizigers daar weinig mee doen.”

Zonder spoorboek, met plek om te zitten

Er zijn volgens de NS twee redenen om de zones juist tussen Eindhoven en Amsterdam in te voeren. Ten eerste is dat een van de drukste trajecten van het land, waardoor de noodzaak er het grootst is. Bovendien gaat de NS er vanaf december volgend jaar spoorboekloos rijden. Als de treinen sneller kunnen vertrekken, komt dat op die trajecten de reistijd dus direct ten goede.

instapzone
Voordat de instapzones ingevoerd kunnen worden, moet eerst voor de machinisten duidelijk zijn waar ze op die stations precies moeten stoppen. Als dat goed gaat, hangt de NS de borden op en komt er een voorlichtingsactie voor de reizigers. Mochten de machinisten sneller gewend zijn dan voorzien, kan de invoering eventueel worden vervroegd.

Intelligent Platform Bar

Er zijn volgens de NS nog geen concrete plannen om ook op andere stations instapzones in te voeren. Wel komt er op Schiphol een Intelligent Platform Bar, die aangeeft hoe lang een trein is en waar de deuren zitten. Dit systeem is echter veel duurder en daardoor voorlopig alleen geschikt voor de grotere stations.

Op de intercitystations Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Utrecht, ‘s Hertogenbosch en Eindhoven komen geen instapzones. Daar verspreiden reizigers zich, mede dankzij een betere spreiding van de trappen, nu al beter dan op de kleine stations.