Zelfs het kantoor van TMG gaat in de verkoop

Analyse TMG, uitgever van De Telegraaf, moet opnieuw besparen en er komt een reorganisatie. Waarom doet de concurrent het beter?

Foto ANP, fotobewerking NRC

Kan je verslag doen van het lokale nieuws in Bloemendaal, Bovenkarspel of Bussum vanuit een kantoor in het havengebied van Amsterdam?

Dat is een relevante vraag voor de abonnees van het Haarlems Dagblad, het Noordhollands Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Hun kranten, en het Leidsch Dagblad, worden binnenkort voor een groot deel gemaakt door een redactie die verhuist van Alkmaar naar het Telegraaf-gebouw aan de Basisweg in Amsterdam. Ook de advertentie-afdeling wordt gecentraliseerd. De slager in Bovenkarspel die wil adverteren in het NHD moet bellen met de Basisweg.

De verhuizing maakt deel uit van een nieuwe reorganisatie bij uitgeverij Telegraaf Media Groep. Weer een reorganisatie bij TMG. Deze operatie moet vanaf 2018 minstens 90 miljoen euro opleveren. Dat is 20 procent van de totale kosten. Bij vorige bezuinigingsronden in 2014 en 2015 verdwenen bij de regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland al respectievelijk 80 en 75 voltijdsbanen.

Dagbladjournalisten en lezers zijn „uitermate bezorgd” over deze gang van zaken, aldus de Stichting Ondersteuning HDC Media, een belangenstichting van de regiokranten. „De nu nog zelfstandige regionale kranten van TMG dreigen te worden ontmanteld en opgeslokt door De Telegraaf.” Een ‘directeur journalistiek’ moet alle nieuwsmedia van TMG, dus ook De Telegraaf en gratis krant Metro, onder zich krijgen.

Inkomsten dalen

TMG moet opnieuw besparen, omdat de inkomsten nog steeds dalen en de kosten nog steeds te hoog zijn. De directie van TMG kondigde al maatregelen aan tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in juli. Dinsdag werden meer details bekend.

Eerst de inkomsten: TMG heeft sinds 2007 een derde van zijn totale omzet verloren. De papieren kranten verdienden in het eerste halfjaar van 2016 bijna 22 procent minder met reclame. Abonnementen en losse verkoop leveren ook minder op. Dinsdag meldde oplage-instituut NOM dat De Telegraaf voor het eerst onder de 400.000 (betalende) lezers is gezakt. Het Noordhollands Dagblad, TMG’s grootste regiokrant, zakte voor het eerst onder 100.000 betalende lezers.

Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek zei dinsdag tijdens een bijeenkomst met beursanalisten dat hij elke vorm van besparingen wil overwegen. „Er zijn geen heilige huisjes.” Eerder stootte TMG al zijn drukactiviteiten voor een groot deel af; de dagbladen worden nu verspreid over Nederland door een aantal drukkerijen geproduceerd.

En dan de kosten. Die dalen wel, maar niet snel genoeg. En daarom neemt TMG rigoureuze maatregelen. Het concern wil zijn Amsterdamse kantoor verkopen en terughuren, zoals ook The New York Times, Sanoma in Helsinki en veel andere mediaconcerns in financiële moeilijkheden hebben gedaan. Dat moet 60 tot 80 miljoen opleveren. „Een conservatieve schatting”, aldus de TMG-top.

Radiozenders

TMG gaf dinsdag ook meer financiële details over de samenvoeging van zijn radiozenders, Sky Radio en Radio Veronica, met Radio 538 en Radio 10 Gold van Talpa. In dat nieuwe radiobedrijf krijgt TMG een minderheidsbelang dat jaarlijks 3 tot 4 miljoen euro aan dividend oplevert.

TMG stopt mogelijk met zijn huis-aan-huiskranten. Die zijn nu al veelal verliesgevend. En dat zullen ze ook blijven, op de langere termijn, blijkt uit een vertrouwelijk advies aan de ondernemingsraad, in het bezit van deze krant.

De problemen van TMG zijn de problemen van alle traditionele mediabedrijven in de westerse wereld. Zij verdienen nog (veel) geld met hun papieren uitgaven, maar realiseren zich tegelijkertijd heel goed dat zij moeten innoveren en nieuwe inkomsten moeten zoeken online. Een blik in een treincoupé in de ochtendspits is voldoende: De Telegraaf is een uitzondering, een paar mensen lezen Metro, de rest kijkt op z’n mobiel.

Concurrentie doet het beter

In hetzelfde vertrouwelijke advies schetst de TMG-top zijn financiële ambitie voor de komende jaren. De brutomarge, de verhouding tussen winst voor belasting en andere afschrijvingen en de omzet, moet omhoog. In 2015 haalde TMG een brutomarge van 8,6 procent. Dat moet minstens 16 procent worden. Volgens TMG haalden de concurrenten, waartoe de Persgroep behoort, gemiddeld een marge van 19,3 procent.

Waarom doet TMG het blijkbaar slechter dan de concurrentie? De Persgroep, uitgever van het AD, de grootste concurrent van De Telegraaf, is al veel verder met de integratie van het landelijke katern en de regionale ‘kopbladen’, de voormalige Wegener-titels zoals De Gelderlander, PZC en BN De Stem. Die samenwerking scheelt kosten en biedt regionale lezers extraatjes als een magazine en extra bijlagen (in het weekend).

Verder hebben populaire kranten als De Telegraaf, maar ook het AD, meer dan ‘kwaliteitskranten’ als de Volkskrant en NRC Handelsblad, het probleem dat hun kopij ook vaak elders, gratis, in andere media te vinden is. Snel nieuws lees je ook op NU.nl. Voetbalnieuws haal je bij Voetbalzone.nl. En entertainmentberichten krijg je van Show.nl en RTL Boulevard. Alleen het nieuws uit Bloemendaal, Bovenkarspel en Bussum vind je – tot nu toe – nergens anders dan in je regionale krant.