Uber stort zich ook op maaltijdbezorging

bezorgdiensten

Het techbedrijf lanceert bezorgapp UberEats in Amsterdam, een dag voor de beursgang van concurrent Takeaway.com.

Foto Neil Hall/Reuters

„We leveren al jaren mensen af. Dat kunnen we ook met eten.” Zo presenteert Europees directeur Jambu Palaniappan van UberEats zijn app die donderdag in Amsterdam actief wordt. Met UberEats kunnen mensen maaltijden bestellen bij restaurants die zelf geen bezorgdienst hebben. Fietskoeriers pendelen aangestuurd door een app heen en weer tussen restaurants en klanten.

Het is na de komst van Deliveroo en Foodora naar grote steden in Nederland een nieuwe zorg voor Take-away.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Dat bedrijf gaat vrijdag in Amsterdam naar de beurs, juist nu de internationale concurrentiestrijd tussen maaltijdbezorgers een nieuwe fase ingaat. Vooral het Britse Deliveroo, Foodora (dat onderdeel is van het Duitse Delivery Hero), en de Amerikaanse bedrijven Amazon en Uber breiden snel uit. Specifieke omzetcijfers maken ze niet bekend.

Welke diensten biedt Uber allemaal aan? Een greep:

Omvang is cruciaal

Takeaway.com hoopt met de beursgang ongeveer 161 miljoen euro op te halen. Ter vergelijking: Uber kreeg de laatste jaren zo’n 13 miljard euro binnen, en ook de zakken van Deliveroo en Foodora zijn veel dieper dan die van het Nederlandse bedrijf.

Wel heeft Thuisbezorgd.nl naar eigen zeggen nog altijd zo’n 90 procent van de markt in Nederland in handen. Volgens het prospectus groeide het bedrijf de afgelopen maanden ook sterk in Duitsland en Polen.

Omvang is vaak cruciaal in onlinemarkten. De reden dat nu op de maaltijdbezorgingsmarkt wordt gestreden is dat de bedrijven geloven dat dit een winner-takes-all-markt is. Daarin kan de uiteindelijke winnaar mogelijk een monopoliepositie verwerven, net als Google en Facebook in zoekmachines en sociale media.

Kortingen

Ook Europees directeur Jam,bu Palanappian van UberEats denkt dat de maaltijdbezorgmarkt op die manier werkt. „Het draait hierbij waarschijnlijk ook om wereldwijde schaalvoordelen, om de kosten laag te houden en een technologische voorsprong te behouden.”

Het is de komende tijd de vraag of Takeaway.com met zijn beperktere middelen deze strijd kan bijbenen.

UberEats koopt zich in de Amsterdamse bezorgmarkt in met hoge kortingen. Het bedrijf rekent geen bezorgkosten en er is geen minimum voor het bestellingsbedrag. Ook Foodora en Deliveroo zijn de laatste tijd bezig met dure wervings- en kortingsacties waar Thuisbezorgd tegenop moet boksen.

Palaniappan zinspeelt bovendien op het aanboren van nieuwe niches, zoals bedrijfscateraars die hun maaltijden kunnen laten bezorgen via Uber, of peer-to-peerdiensten waarbij mensen bij particuliere koks of eenmanszaken kunnen bestellen. Aan concrete plannen voor die diensten ontbreekt het vooralsnog.