TMG gaat 90 miljoen euro bezuinigen

Volgend jaar moet de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf structureel al 40 miljoen euro hebben bespaard.

Hoofdkantoor en drukkerij van De Telegraaf in Amsterdam. Foto Jeroen Jumelet

Telegraaf Media Groep (TMG) gaat de komende twee jaar 90 miljoen euro bezuinigen. Dat komt neer op circa een vijfde van de totale kosten. Volgend jaar moet de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf structureel al 40 miljoen euro hebben bespaard. De reorganisatie kost (eenmalig) 30 tot 40 miljoen.

Dat heeft TMG dinsdagmorgen bekendgemaakt. Eind juli meldde het concern al dat het fors wilde bezuinigen omdat met name de inkomsten uit reclame sterk zijn gedaald. In het eerste halfjaar van 2016 zag TMG de advertentie-inkomsten uit print bijna 22 procent dalen.

TMG gaat onder meer de kosten verlagen door het hoofdkantoor van het Noordhollands Dagblad en de andere regionale kranten, in Alkmaar, te verplaatsen naar het Telegraaf-complex aan de Basisweg in Amsterdam. Er komt één centrale advertentie-afdeling.

Verder overweegt het concern zijn huis-aan-huiskranten, veelal verliesgevend, af te stoten. En TMG wil mogelijk zijn Amsterdamse hoofdkantoor verkopen en terughuren, zoals ook The New York Times, Sanoma in Helsinki en veel andere mediaconcerns in financiële moeilijkheden hebben gedaan.

Het Telegraaf-concern wil meer omzet halen uit digitale activiteiten. Vorig jaar was het digitale aandeel in de totale omzet 13 procent. Dat moet in 2018 meer dan 25 procent zijn. Hoe het concern dat wil doen, zou mogelijk later dinsdag bekend worden tijdens een bijeenkomst voor investeerders.

TMG gaf vanmorgen ook meer financiële details over de samenvoeging van zijn radiozenders, Sky Radio en Radio Veronica, met de radiozenders van Talpa. In het nieuwe gezamenlijke radiobedrijf krijgt TMG een minderheidsbelang dat jaarlijks 3 tot 3 miljoen euro aan dividend oplevert.