Meer borduursels, meer theater, meer decoratie

Modeweek Milaan

In Milaan ging de vrouwenmode voor 2017 vooruit, en achteruit: romantisch. nostalgisch en een beetje nerdy.

Gigi Hadid en Lauren Hutton voor Bottega Veneta.
Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana

Gucci

Gucci

Prada

Prada

Zacht ritselden de ontelbare roze vierkantjes aan de muren van het voormalige treinstation. Zacht zaten de roze pluche banken, zacht scheen het roze licht. De setting voor de show van Gucci’s damescollectie voor voorjaar 2017 kon niet passender zijn. Gucci’s creatief directeur Alessandro Michele beziet de wereld door een roze bril: romantisch, nostalgisch, beetje nerdy. Daar deden de dwingende muziek en de tekst ‘Hollywood Forever Cemetery’, die hier en daar op kleding was geborduurd, niets aan af.

Overdadigheid

Die visie heeft van Gucci de laatste anderhalve jaar een groot succes gemaakt. De met bont, slangen en parels versierde loafers zijn een superhit, de kleding lijkt niet aan te slepen te zijn, en de stijl wordt enthousiast gekopieerd door goedkope ketens.

Maar de vraag begint te rijzen: waar gaat het naartoe? In elke show laat Michele méér zien: meer borduursels, meer theater, meer verscheidenheid. Een greep uit de voorjaarscollectie: historisch en oosters aandoende feestjurken, bontjassen met zebra’s erop, glimmende jaren-tachtigstukken met ruches, broekpakken in jarenzeventigstijl, schoenen met enorme plateauzolen, een jack met ‘Elton’ (John) erop. Alles even rijk van kleur, decoratie, materiaal. Maar die overdadigheid wordt, gek genoeg, ook een tikje eentonig.

Bij Prada werd de show begeleid door filmbeelden die voor- en achteruit werden gespeeld. Modellen kleedden zich aan, en weer uit. Ze gingen een roltrap op, en achteruit weer af. Dat gold ook voor de collectie, die grotendeels putte uit beproefde Prada-klassiekers: een zwarte overslagrok, bonte jarenzeventigprints, versierde sportsandalen, onderbroekjes als bovenkleding, transparante ‘bourgeois’ jurken. Met met struisvogelveren afgezette pyjama’s speelde Prada in op een van de grootste trends van dit moment. Veel merken lieten de afgelopen seizoenen al pyjama’s voor buiten de slaapkamer zien. Van het vaak zo avant-gardistische Prada zou je verwachten dat het wat meer voorop zou lopen.

In de show van Dolce & Gabbana, sowieso geen minimalistisch modehuis, leken sommige kledingstukken bijna te bezwijken onder de grote hoeveelheid pailletten, franjes, raffia, kralen en schelpen.

Ingetogen chic

Gelukkig was er in Milaan ook genoeg tegenwicht te vinden voor al die decoratie en retromode. Max Mara (leggings en sportbehatops) en Versace (leggings, sportieve jacks en ‘parkajurken’) speelden in op de nu zo populaire athleisure. De vrouwenmode in de jubileumshow van het vijftigjarige Bottega Veneta was een toonbeeld van ingetogen chic: effen, uitlopende rokken en jurken tot over de knie en met een benadrukte taille, leren jassen die geen opsmuk nodig hebben, hier en daar een beetje transparant breisel. Ster van de show was de 72-jarige actrice Lauren Hutton, in haar hand een variant op de tas waarmee ze in 1980 in de film ucn Gigolo te zien was.

Rodolfo Paglialunga, de ontwerper achter Jil Sander, leek met zijn brede schouders en te lange mouwen goed gekeken te hebben naar Vetements, dat andere toonaangevende modemerk. Maar verder bleef hij ver van de rauwe stijl van het modehuis van Demna Gvasalia. Paglialunga bracht een nieuwe variant op de powerdressing van de jaren tachtig, met bijna vierkante jasjes, uitvergrote krijtstreepdessins en oversized shorts. Een andere duidelijke inspiratiebron was de beroemde Pleats Please-lijn van Issey Miyake: van het geplisseerde synthetische materiaal had Paglialunga tops en jurken met grote, ronde schouders gemaakt.

Zulke plissés waren ook te zien bij Marni, het enige andere modehuis dat meer de nadruk op vorm dan versiering legde. Ze waren gebruikt voor wijde jurken en blouses waar koorden doorheen waren geregen. Opvallend waren ook sportieve, katoenen, overalls en jurken, waarover stevige riemen met tassen werden gedragen. Bij Marni ontstond het zeldzame gevoel dat je naar moderne mode keek.

Instagram: Milou van Rossum