Recensie

Een hervonden familie vol geheimen

De onschuld van hoofdpersoon Mathieu staat in groot contrast met alles waarover zijn hervonden familieleden het liefste willen zwijgen ***.

©

Alles draait om de acteurs in het ingetogen Le fils de Jean, de nieuwe film van de Franse regisseur Philippe Lioret. Hij maakte in 2009 indruk met Welcome, een humanistische film over het vluchtelingendrama in Calais. In zijn nieuwe film komt de volwassen Parijzenaar Mathieu (Pierre Deladonchamps, bekend uit L’inconnu du lac) er na de dood van zijn vader achter dat hij iemands zoon was, en dat hij niet afstamt van een voorbijzwemmend zaadje van een onenightstand, zoals zijn moeder hem altijd heeft willen doen geloven. Hij blijkt broers in Canada te hebben en leert de raadselachtige beste vriend van zijn vader kennen, die hem zowel dit nieuwe leven intrekt, als hem erbuiten wil houden.

De plot rondom alle familiegeheimen en de mysterieuze dood van de vader in de film, die is gebaseerd op een boek van Jean-Paul Dubois, is best complex. Maar Lioret houdt Le fils de Jean zo intiem en bescheiden dat de film vooral een miniatuur wordt. Hij focust alleen op zijn acteurs, en dan met name op het gezicht van hoofdpersoon Mathieu. Zijn onschuld staat in groot contrast met alles waarover zijn hervonden familieleden het liefste willen zwijgen.