Cultuur

Interview

Interview

Rocky (

©

Belaagd door blinde die met scherp schiet

Elke voetstap brengt ze in gevaar: een krakende plank of te luide ademstoot kan hun positie verraden ***.

Regisseur Fede Alvarez brak in 2013 door met zijn bloederige remake van horrorklassieker The Evil Dead. In Don’t Breathe waagt hij zich aan een huisvredebreuk-thriller à la Panic Room: belagers en belaagden die een film lang een kat-en-muisspel met elkaar spelen.

Net als de verrassende horrorhit van vorig jaar, It Follows, speelt Don’t Breathe zich af in Detroit: de vrijwel failliete spookstad vol desolate plekken. Hoofdpersoon Rocky wil met haar jongere zusje naar de zonnige westkust van Amerika, op zoek naar een betere toekomst. Daar heeft ze geld voor nodig, dat ze samen met haar asociale vriend Money en haar bleue bewonderaar Alex bij elkaar steelt door in te breken.

Dat moet een keer fout gaan. Als het drietal inbreekt bij een blinde oorlogsveteraan met agressieve hond, raken ze ingesloten in zijn donkere huis. Al snel is de blinde klaarwakker en grijpt hij naar zijn pistool. Alle deuren en ramen naar buiten blijken afgesloten. Elke voetstap brengt ze in gevaar: een krakende plank of te luide ademstoot kan hun positie verraden.

Regisseur Alvarez brengt alles in beeld met spanningsverhogende camerastandpunten, een doeltreffend geluidsontwerp en een belichting die effectief gebruikmaakt van duisternis. Met suggestieve camerabewegingen laat hij voorwerpen zien waarvan de kijker aanvoelt dat ze zeker nog gebruikt gaan worden, zoals een hamer of een verstopt geweer. Don’t Breathe gebruikt zowel dit soort anticipatie als pure schrikeffecten. Wat stijl betreft verdient Don’t Breathe dan ook een ruime voldoende.

Maar als het om het verhaal gaat stelt Don’t Breathe flink teleur. De personages zijn vlak en vrij onsympathiek, waardoor echt meeleven beperkt blijft, maar het zijn de details die uiteindelijk gaan knagen. Zo gebruikt de blinde zijn reukzin om zijn belagers op te sporen, maar ruikt hij Rocky niet. Vreemd. En dan moet de bespottelijke, ranzige twist in het laatste half uur nog komen.