Ruud de Wild en Paul Rabbering naar NPO Radio 2

Door de komst van de twee dj’s krijgt NPO Radio 2 een flink vernieuwde programmering.

Ruud de Wild. Foto Sander Koning/ANP

NPO Radio 2 krijgt een flink vernieuwde programmering. De radiozender bevestigde maandagmiddag de komst van dj’s Ruud de Wild en Paul Rabbering. Ze krijgen een belangrijke plek in respectievelijk het week- en weekendprogramma van de publieke radiozender.

Van Ruud de Wild werd zondag bekend dat hij eind oktober, acht weken nadat hij is begonnen, stopt bij zijn huidige werkgever BNR Nieuwsradio. Bij Radio 2 krijgt hij doordeweeks de prominente zendtijd tussen 16.00 en 18.00 uur, het dagdeel waarop hij vroeger ook bij 3FM op de radio te horen was. Daardoor schuift Wouter van der Goes, die nu nog op die tijd werkt, twee uur door.

Ruud de Wild over zijn nieuwe aanstelling:

“Dit is een jongensdroom. Ik kan hier het programma maken dat ik wil maken. BNR is fantastisch om voor te werken, alleen miste ik wel de platen.”

Wat De Wild precies gaat doen, is nog niet duidelijk, al heeft Radio 2 wel bekendgemaakt dat er veel muziek en opvallende gesprekken in het nieuwe programma voor gaan komen.

Rabbering: raar om weg te gaan

Paul Rabbering komt over van 3FM en is voortaan wekelijks op zaterdag en zondag tussen 14.00 en 16.00 uur te horen. Op de radio zei hij het lastig vindt om weg te gaan, maar plaats te willen maken voor nieuw talent:

“Ik ga weg bij 3FM. Raar om te zeggen. Ik denk er al een flinke tijd over na, want ik doe dit programma al twaalf jaar. Toen hadden we een programmering van achter elkaar Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen en Sander. Maar van hen zit niemand er meer, dus ik was last man standing. Ik ga nu ook weg. Ik heb er heel veel zin in, Radio 2 is een fantastische zender met een geweldig muziekbeleid.”

Bij 3FM is sprake van een ware leegloop. Een week geleden maakte Giel Beelen bekend weg te gaan, en vorig jaar verlieten ook Gerard Ekdom en het duo Coen Swijnenberg en Sander Lantinga al de radiozender. Dat heeft zijn effect gehad op het marktaandeel van 3FM in de doelgroep tussen de 20 tot 34 jaar; dat is in de afgelopen drie jaar gehalveerd.

Lees ook over de leegloop bij 3FM: En dan gaat Giel ook nog weg