Recensie

Strakke en sprankelende Missa Salisburgensis

Het klinkt imposant: een 53-stemmige mis, uit te voeren in ruimtelijke opstelling. Onder de leus ‘de Mahler 8 van de barok’ bracht de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw in Amsterdam de monumentale Missa Salisburgensis, toegeschreven aan de Oostenrijks-Boheemse componist Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) die het componeerde om het 1100 jarig bestaan van Salzburg te vieren.

In de praktijk klinkt het geheel toch wat conventioneler. De 53 stemmen zijn in acht groepen verdeeld, wat het contrapunt al overzichtelijker maakt. En de vaste Latijnse misteksten vormen een vertrouwd keurslijf waar ook Biber zich niet geheel aan kan onttrekken.

Gelukkig was de uitvoering in handen van Collegium 1704, onder enthousiaste leiding van oprichter Václav Luks. Het Tsjechische barokorkest en vocaal ensemble, dat de mis afgelopen zomer ook hoogst toepasselijk in de Dom van Salzburg programmeerde, klonk in het Concertgebouw strak én sprankelend.

Weliswaar overheerste het koper, maar de talloze fraaie klankcombinaties werden door lucide zangers en instrumentalisten treffend uitgelicht.

Toch maakte het kleiner bezette Magnificat van Monteverdi de meeste indruk. Zo’n ‘Gloria patri’, met een echo-duet van twee bassen op een bedje van zachte sopranen: onvergetelijk sensueel.