Sociale media

Snapchat verandert zijn naam in Snap Inc. en komt met een zonnebril met twee camera’s

Het Amerikaanse Snapchat, bekend van de gelijknamige populaire sociale media-app, krijgt een nieuwe naam: Snap Inc.. Dat maakte het bedrijf zaterdag bekend. Naast Snapchat wil het bedrijf zich ook op andere diensten richten. Het presenteerde zaterdag meteen een nieuwe zonnebril met twee ingebouwde camera’s.

Het bedrijf is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met een „totaal nieuw type camera”. De camerabril krijgt de naam ‘Spectacles’ mee. De zonnebrillen hebben een geïntegreerde videocamera in de bovenhoeken, waarmee gebruikers kunnen opnemen wat ze zien. Video’s van tien seconden worden naar een gekoppelde smartphone gestuurd, waar ze eventueel via Snapchat kunnen worden gedeeld. Met de bril wil Snap zich profileren als camerabedrijf in de traditie van Kodak en Polaroid, zo zei ceo Evan Spiegel in een interview met The Wall Street Journal.

Eerder dit jaar baarde een actie van de foto-app Instagram, een belangrijke concurrent, opzien: een functie van Snapchat werd grotendeels gekopieerd, in clusief de naam – Stories. Met Stories worden foto’s en video’s van maximaal tien seconden tot een slideshow gemaakt. De beelden kunnen aangevuld worden met tekst en tekeningen. Na een dag verdwijnt het ‘verhaal’ vanzelf. Instagram is eigendom van Facebook, dat eind 2013 nog een bod deed op Snapchat van 3 miljard. De destijds 23-jarige topman Evan Spiegel sloeg dat af. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 150 miljoen gebruikers en is zo’n 20 miljard dollar waard.